احکام اموات
چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۴۸ ق.ظ
احکام اموات |
سوال 226: آیا در غسل و کفن و دفن اموات، مماثلت و همجنس بودن شرط است یا هر یک از زن و مرد مىتواند امور میت دیگر را انجام دهد؟ جواب: همجنس بودن با میّت فقط در غسل دادن او شرط است و در صورتى که غسل دادن میّت به وسیله همجنس او امکان دارد، غسل دادن به وسیله غیر همجنس صحیح نیست و غسل میّت باطل است. ولى در تکفین و تدفین همجنس بودن شرط نیست. |
سوال 227: امروزه در روستاها متعارف است که
اموات را در منزل مسکونى غسل مىدهند. گاهى میّت وصى نداشته و چند فرزند
صغیر دارد. نظر مبارک راجع به این موارد چیست؟ جواب: تصرفات مورد نیاز براى تجهیز میّت از قبیل غسل و کفن و دفن، به مقدار متعارف، متوقف بر اذن ولى صغیر نیست و اشکال از جهت وجود فرزندان صغیر ایجاد نمىشود. |
سوال 228: شخصى بر اثر تصادف یا سقوط از
ارتفاع فوت کرده است و جسد او خونریزى دارد، آیا باید منتظر ماند تا خون،
خود به خود یا با وسائل پزشکى بند بیاید یا این که با وجود خونریزى جایز
است اقدام به دفن او نمایند؟ جواب: تطهیر بدن میّت قبل از غسل در صورت امکان واجب است، و اگر انتظار براى توقف خونریزى یا منع آن ممکن باشد، واجب است. |
سوال 229: استخوان مردهاى که حدود چهل یا
پنجاه سال از دفن آن مىگذرد و مقبره او از بین رفته و تبدیل به میدان
عمومى گردیده است، در اثر کندن نهرى در آن میدان ظاهر شده است. آیا لمس
کردن استخوانها براى دیدن آنها اشکال دارد؟ آیا استخوانها نجس هستند؟ جواب: استخوان میّت مسلمانى که غسل داده شده است، نجس نیست؛ ولى دفن مجدّد آن زیر خاک واجب است. |
سوال 230: آیا براى انسان جایز است که پدر یا مادر و یا یکى از بستگان خود را در کفنى که براى خودش خریده است، کفن کند؟ جواب: اشکال ندارد. |
سوال 231: یک تیم پزشکى براى انجام آزمایشها و
تحقیقات پزشکى احتیاج دارند که قلب و بعضى از اعضاى مرده را از جسد او جدا
سازند و بعد از گذشت یک روز از انجام آزمایشها و مطالعات، اقدام به دفن آن
کنند. امیدواریم لطف نموده به سؤالات زیر پاسخ فرمائید: 1 - آیا با توجه به این که امواتى که این آزمایشها بر روى آنها اعمال مىشود از مسلمانان هستند، اقدام به این کار براى ما جایز است؟ 2 - آیا دفن قلب و بعضى از اعضاى جسد جداى از بدن میّت جایز است؟ 3 - آیا با توجه به این که دفن جداگانه قلب و بعضى از اعضا مشکلات فراوانى براى ما ایجاد مىکند، دفن آن اعضاء با بدن میّت دیگر جایز است یا خیر؟ جواب: در صورتى که نجات نفس محترمه یا دستیابى به تجارب علوم پزشکى که جامعه به آن محتاج است، و یا شناسائىِ نوعى بیمارى که حیات مردم را تهدید مىکند، متوقف بر تشریح باشد، تشریح جسد میّت جایز است، لکن لازم است تا آنجا که استفاده از جسد غیر مسلمان امکان دارد، از جسد مسلم استفاده نشود. حکم شرعى اعضایى که از جسد مسلمان جدا شدهاند، این است که با بدن دفن شوند، و اگرامکان نداشت، دفن جداگانه آنها اشکال ندارد. |
سوال 232: اگر شخصى براى خودش کفنى بخرد و
همیشه در وقت نمازهاى واجب یا مستحب یا هنگام قرائت قرآن کریم، آن را پهن
نموده و روى آن نماز و قرآن بخواند و هنگام مرگ از آن به عنوان کفن استفاده
کند. آیا این عمل جایز است؟ آیا از نظر اسلام صحیح است که انسان کفنى را
براى خود بخرد و بر آن آیات قرآنى بنویسد و از آن فقط هنگام تکفین استفاده
نماید؟ جواب: موارد مذکور اشکال ندارد. |
سوال 233: اخیرا جنازه زنى در یک قبر قدیمى
که تاریخ آن به حدود هفتصد سال پیش بر مىگردد، کشف شده است. این جنازه
مشتمل بر اسکلت استخوانى عظیم کامل و سالمى است که بر جمجمه آن مقدارى مو
وجود دارد. به استناد گفتههاى باستان شناسانى که آن را کشف کردهاند،
جنازه متعلق به یک زن مسلمان است. آیا جایز است -، این اسکلت استخوانى بزرگ
و مشخص را از طرف موزه علوم طبیعى (بعد از بازسازى شکل قبر و قراردادن
جنازه در آن) در معرض بازدید قرار داد تا موجب عبرت بازدید کنندگان از موزه
علوم طبیعى گردد و یا با نوشتن آیات و احادیث مناسب باعث تذکر و موعظه
دیدار کنندگان شود؟ جواب: اگر ثابت شود که اسکلتِ استخوانى، متعلق به بدن میّت مسلمان است، دفن فورى آن واجب است. |
سوال 234: گورستانى در روستائى وجود دارد که
ملک خاص کسى نیست و وقف هم نشده است، آیا جایز است اهالى این روستا از دفن
اموات شهر یا روستاهاى دیگر یا میتى که وصیت کرده در آن قبرستان دفن شود،
جلوگیرى کنند؟ جواب: اگر قبرستان عمومى مزبور ملک خاص کسى یا وقف خاص اهالى آن روستا نباشد، نمىتوانند از دفن اموات دیگران در آن قبرستان جلوگیرى کنند و اگر شخصى وصیت کرده است در آن دفن شود، واجب است طبق وصیت عمل شود. |
سوال 235: روایاتى وجود دارد دال بر این که
پاشیدن آب بر قبور مستحب است، مانند روایاتى که در کتاب «لآلى الاخبار» ذکر
شده است، آیا این استحباب مخصوص روز دفن میّت است یا اطلاق دارد، چنانچه
نظر مؤلف «لآلى الاخبار» چنین است؟ نظر جنابعالى در این باره چیست؟ جواب: پاشیدن آب بر قبر در روز دفن مستحب است و بعد از آن نیز به قصد رجاء اشکال ندارد. |
سوال 236: چرا میّت را شب دفن نمىکنند؟ آیا دفن میّت در شب حرام است؟ جواب: دفن میّت در شب اشکال ندارد. |
سوال 237: شخصى بر اثر تصادف ماشین فوت کرده
است، پس از غسل و کفن او را به قبرستان آوردند، ولى هنگام دفن متوجه شدند
که تابوت و کفن آغشته به خونى است که از او جریان دارد، آیا عوض کردن کفن
او در این حالت واجب است؟ جواب: اگر شستن آن قسمت از کفن که به خون آغشته شده است یا بریدن و یا عوض کردن آن امکان داشته باشد، آن کار واجب است، ولى اگر امکان ندارد، دفن میّت به همان صورت جایز است. |
سوال 238: اگر سه ماه از دفن آن میّت با کفن آغشته به خون بگذرد، آیا نبش قبر در این حالت جایز است؟ جواب: نبش قبر در فرض سؤال جایز نیست. |
سوال 239: از حضرتعالى تقاضا مىکنیم به سه سؤال زیر پاسخ فرمائید. 1 - اگر زن حاملهاى هنگام وضع حمل از دنیا برود، جنین موجود در رحم زن در موارد زیر چه حکمى دارد؟ الف: اگر روح به تازگى در او دمیده شده باشد (سه ماه یا بیشتر)، با توجه به این که احتمال مرگ جنین در صورت خارج کردن آن از رحم مادر بسیار زیاد است؟ ب: اگر عمر جنین هفت ماه یا بیشتر باشد؟ اگر جنین در رحم مادر مرده باشد؟ 2 - اگر زن حامله هنگام وضع حمل بمیرد، آیا بررسى کامل مرگ و زندگى جنین بر دیگران واجب است؟ 3 - اگر زن حامله هنگام وضع حمل فوت کند و بچه در شکم او زنده بماند و شخصى بر خلاف متعارف با وجود زنده بودن جنین دستور دفن مادر با جنین را بدهد، نظر شما در این باره چیست؟ جواب:اگر جنین با مرگ مادرش فوت کند، و یا فوت مادر پیش از دمیده شدن روح در جنین باشد، خارج کردن آن از شکم مادر واجب نیست، بلکه جایز هم نیست. ولى اگر روح در او دمیده شده و در شکم مادرش که از دنیا رفته است، زنده باشد و احتمال زنده ماندنش تا زمان خارج کردن او از رحم مادر وجود داشته باشد، واجب است که سریعا او را از شکم مادر خارج کنند، و تا وقتى که موت جنین در رحم احراز نشده است، دفن مادر همراه با جنین جایز نیست و اگر جنین زنده همراه مادرش دفن شد و حتى بعد از دفن هم احتمال زنده بودنش وجود داشته باشد، واجب است اقدام به نبش قبر و خارج کردن جنین زنده از شکم مادر نمایند. همچنین اگر حفظ حیات جنین در شکم مادرش متوقف بر دفن نکردن مادر باشد، ظاهر این است که تأخیر دفن مادر واجب است تا جان جنین حفظ شود، و اگر کسى بگوید دفن زن حامله با جنین زندهاى که در رحم او وجود دارد جایز است و دیگران به گمان صحت نظر او اقدام به دفن نمایند و این کار منجر به مرگ بچه در داخل قبر شود، پرداختن دیه بر کسى که مباشر دفن بوده، واجب است، مگر این که مرگ جنین مستند به گفته آن شخص باشد که در این صورت دیه بر او واجب است. |
سوال 240: شهردارى براى استفاده بهینه از
زمین، دستور داده است قبرها به صورت دو طبقه ساخته شود. تمنّا مىکنیم حکم
شرعى آن را بیان فرمائید. جواب: جایز است که قبور مسلمانان در چندین طبقه ساخته شود، به شرطى که این کار سبب نبش قبر و هتک حرمت مسلمان نشود. |
سوال 241: کودکى در چاه سقوط کرده و مرده است. آب موجود در چاه مانع خارج کردن بدن او است، حکم آن چیست؟ جواب: جسد کودک در همان چاه به حال خود رها مىشود و چاه قبر او خواهد بود و اگر چاه ملک شخصى کسى نباشد و یا مالک آن به مسدود کردن آن راضى باشد، تعطیل کردن چاه و بستن آن واجب است. |
سوال 242: در منطقه ما مرسوم است که مراسم
سینهزنى و زنجیرزنى به صورت سنتى آن فقط در عزادارى ائمه اطهار «علیهم
السلام» و شهدا و بزرگان دینى برگزار مىشود. آیا برپائى این مراسم به خاطر
در گذشت افرادى از نیروهاى بسیج و یا از کسانى که به نحوى به حکومت اسلامى
و این ملت مسلمان خدمات کردهاند، جایز است؟ جواب: این عمل اشکال ندارد. |
سوال 243: با توجه به اینکه رفتن به قبرستان
در شب مکروه است، اگر کسى با این اعتقاد که شبانه به قبرستان رفتن عامل
مؤثرى در تربیت اسلامى است، شبانه به قبرستان برود، چه حکمى دارد؟ جواب: اشکال ندارد. |
سوال 244: آیا شرکت در تشیع جنازه و حمل آن براى زنان جایز است؟ جواب: اشکال ندارد. |
سوال 245: در میان بعضى از عشایر معمول است
که هنگام مرگ بعضى از اشخاص، با قرض، اقدام به خرید تعداد زیادى گوسفند
مىکنند تا همه کسانى را که در مراسم عزادارى شرکت مىنمایند، اطعام کنند.
این کار باعث ضرر فراوانى به آنها مىشود، آیا تحمل این ضررها براى حفظ
عادات و رسوم جایز است؟ جواب: اگر اطعام از اموال ورثه بزرگسال و با رضایت آنها باشد، جایز است. ولى اگر این کار موجب بروز مشکلات و ضررهاى مالى مىشود از آن اجتناب شود و اگر انفاق از اموال میّت صورت بگیرد، بستگى به نحوه وصیت او دارد و به طور کلّى در این گونه امور باید از اسراف و زیاده روى که موجب تضییع نعم الهى مىشود پرهیز گردد. |
سوال 246: اگر در زمان حاضر، شخصى در منطقهاى بر اثر انفجار مین کشته شود، آیا احکام شهید را دارد؟ جواب: سقوطِ تکلیف غسل و کفن شهید از احکام اختصاصى شهیدى است که در میدان جنگ کشته شود. |
سوال 247: برادران سپاه پاسداران انقلاب
اسلامى که در محورهاى شهرهاى مرزى رفت و آمد مىکنند، گاهى با کمینهائى که
از طرف بعضى از عناصر ضد انقلاب اسلامى گذاشته مىشود، مواجه مىشوند که
گاهى منجر به شهادت آنان مىگردد. آیا غسل یا تیمم این شهداى عزیز واجب است
یا این که آنجا میدان جنگ محسوب مىشود؟ جواب: اگر آن محورها و منطقه مزبور میدان جنگ بین گروه حق و گروه باطل و یاغى باشد، افرادى که از گروه حق در آنجا به شهادت مىرسند، حکم شهید را دارند. |
سوال 248: آیا کسى که واجد شرایط امامت در نماز جماعت نیست، جایز است امامت نماز میّت بر جنازه یکى از مؤمنین را عهدهدار شود؟ جواب: بعید نیست که شرائط معتبر در جماعت و امامت جماعت در سایر نمازها در نماز میّت شرط نباشد، هر چند احوط این است که آن شرائط در نماز میّت هم رعایت شود. |
سوال 249: اگر مؤمنى در جائى از جهان در راه
اجراى احکام اسلامى یا در تظاهرات و یا در راه اجراى فقه جعفرى کشته شود،
آیا شهید محسوب مىشود؟ جواب: چنین شهیدى اجر و ثواب شهید را دارد، ولى احکام تجهیز شهید اختصاص به کسى دارد که در میدان جنگ، هنگام درگیرى و در معرکه نبرد به شهادت رسیده باشد. |
سوال 250: اگر مسلمانى بر اساس قانون و تأیید قوه قضائیه به جرم حمل مواد مخدر به اعدام محکوم شود و حکم اعدام درباره او اجرا گردد: 1 - آیا نماز میّت بر او خوانده مىشود؟ 2 - شرکت در مجلس عزا و قرائت قرآن کریم و مصیبت خوانى براى اهل بیت «علیهمالسلام» که براى او برگزار مىشود، چه حکمى دارد؟ جواب: مسلمانى که حکم اعدام درباره او اجرا گردیده است، حکم سایر مسلمانان را دارد و همه احکام و آداب اسلامى میّت در مورد او هم جارى است. |
سوال 251: آیا مسّ کردن استخوانى که همراه با گوشت است و از بدن انسان زنده جدا شده، موجب غسل مسّ میّت مىشود؟ جواب: دست زدن به عضوى که از بدن شخص زنده جدا شده است، غسل ندارد. |
سوال 252: آیا دست زدن به عضوى که از بدن انسان، مرده، جدا شده، غسل مسّ میت واجب مىشود؟ جواب: دست زدن به عضوى که از بدن مرده جدا شده، پس از سرد شدن و پیش از غسل دادن، در حکم دست زدن به بدن مرده است. |
سوال 253: آیا شخص مسلمان را باید هنگام احتضار رو به قبله خواباند؟ جواب: شایسته است که شخص مسلمان را در حال احتضار به پشت و به سمت قبله بخوابانند، به طورى که کف پاى او به جانب قبله باشد. بسیارى از فقهاء این عمل را برخود محتضر در صورتى که قادر باشد و بر دیگران، واجب دانستهاند و احتیاط در انجام آن ترک نشود. |
سوال 254: اگر هنگام کشیدن دندان مقدارى از بافتهاى لثه هم همراه آن کنده شود، آیا دست زدن به آنها موجب غسل مسّ میّت مىشود؟ جواب: مس آن موجب غسل مس میت نمىشود. |
سوال 255: آیا بر شهید مسلمانى که با لباسش دفن شده است، احکام مسّ میّت مترتباست؟ جواب: با مسّ شهیدى که تغسیل و تکفین در حق او ساقط است، غسل مسّ میّت واجب نمىشود. |
سوال 256: اینجانب دانشجوى رشته پزشکى هستم.
گاهى هنگام تشریح مجبور به مسّ جسد کسانیکه از دنیا رفتهاند مىشویم و
نمىدانیم که آن اموات مسلمان هستند یا خیر، و غسل داده شدهاند، یا خیر؟
ولى مسئولین مىگویند که این اجساد غسل داده شدهاند. با توجه به این مطالب
امیدواریم وظیفه ما نسبت به نماز و غیر آن را بعد از مسّ آن اجساد بیان
فرمائید، و اینکه آیا بر اساس آنچه ذکر شد، غسل بر ما واجب مىشود یا خیر؟ جواب: اگر غسل دادن میّت، احراز نشود و شما در آن شک داشته باشید، با مسّ جسد یا اجزاء آن، غسل مسّ میّت بر شما واجب مىشود، و نماز بدون غسل مسّ میّت صحیح نیست. ولى اگر اصل غسل میّت احراز شود با مسّ جسد یا بعضى از اجزاى آن، غسل مسّ میّت واجب نمىشود، حتى اگر در صحت غسل آن میّت شک داشته باشید. |
سوال 257: شهیدى که نام و نشانى او معلوم
نیست، با تعدادى از اطفال در یک قبر دفن شده است. بعد از مدتى شواهدى به
دست آمد حاکى از این که آن شهید اهل شهرى که در آن دفن شده، نیست. آیا نبش
قبر او جهت حمل جسد شهید به شهر خودش جایز است؟ جواب: اگر بر اساس موازین و احکام شرعى دفن گردیده، نبش قبر وى جایز نیست. |
سوال 258: اگر آگاهى از داخل قبر و تصویر
بردارى تلویزیونى از آنچه در آن است، بدون کندن و خاکبردارى، ممکن باشد،
آیا بر این عمل نبش قبر صدق مىکند یا خیر؟ جواب: بر تصویربردارى از بدن میتى که در قبر دفن شده است بدون کندن و نبش قبر و آشکار شدن جنازه، عنوان نبش قبر صدق نمىکند. |
سوال 259: شهردارى قصد دارد مقبرههاى اطراف
قبرستان را براى توسعه کوچهها، خراب نماید آیا این عمل جائز است؟ ثانیا:
آیا خارج کردن استخوانهاى آن اموات و دفن آنها در مکانى دیگر جایز است؟ جواب: تخریب قبور مومنین و نبش آنها جایز نیست، حتى اگر براى تعریض کوچهها باشد، و در صورت وقوع نبش قبر و آشکار شدن بدن میّت مسلمان یا استخوانهاى آن که هنوز پوسیده نشدهاند، واجب است دوباره دفن شوند. |
سوال 260: اگر شخصى بدون رعایت موازین شرعى اقدام به خراب کردن قبرستان مسلمانان کند، مسلمانهاى دیگر در برابر او چه مسئولیتى دارند؟ جواب: وظیفه دیگران در این باره نهى از منکر با رعایت شرایط و مراتب آن است، و اگر در اثر تخریب قبور استخوان بدن میت مسلمان ظاهر شود واجب است آن را مجددا دفن نمایند. |
سوال 261: پدرم در حدود 36 سال است که در
قبرستان دفن شده است. اکنون به فکر افتادهام که با کسب اجازه از اداره
اوقاف از آن قبر براى خودم استفاده کنم. آیا با توجه به وقفى بودن قبرستان،
اجازه گرفتن از برادرانم در این باره لازم است؟ جواب: اجازه گرفتن از سایر ورثه میّت نسبت به قبرى که زمین آن وقف عام براى دفن اموات شده، شرط نیست. ولى قبل از تبدیل استخوانهاى میّت به خاک، نبش قبر براى دفن میّت دیگرى در آن جایز نیست. |
سوال 262: آیا راهى براى خراب کردن قبرستان مسلمانها و تبدیل آن به مراکز دیگر وجود دارد، توضیح دهید؟ جواب: تغییر و تبدیل قبرستان مسلمانان که براى دفن اموات مسلمین وقف شده، جایز نیست. |
سوال 263: آیا نبش قبر و تبدیل قبرستانى که براى دفن اموات وقف گردیده، بعد از اخذ اجازه از مرجع تقلید جایز است؟ جواب: در مواردى که نبش قبر و تبدیلِ قبرستانِ وقف شده براى دفن اموات جایز نیست، اجازه مرجع تقلید اثرى ندارد. و اگر از موارد استثناء باشد اشکال ندارد. |
سوال 264: مردى در حدود بیست سال پیش فوت
نموده، چندى پیش هم زنى در همان روستا از دنیا رفت، اشتباها قبر آن مرد را
حفر و زن رادر آن دفن کردند، با توجه به این که در داخل قبر هیچ اثرى از
جسد مرد مزبور وجود ندارد، وظیفه فعلى ما چیست؟ جواب: در حال حاضر، با توجه به فرض سؤال، دیگران هیچ تکلیفى ندارند و مجرد دفن میّت در قبر میّت دیگر موجب جواز نبش قبر براى انتقال جسد به قبر دیگر نمىشود. |
سوال 265: در وسط خیابانى، چهار قبر وجود
دارد که مانع ادامه جاده سازى هستند، از طرفى هم نبش قبر اشکال شرعى دارد.
امیدواریم براى این که شهردارى مرتکب عمل خلاف شرعى نشود، وظیفه ما را بیان
فرمائید. جواب: اگر احداث جاده متوقف بر حفر قبر و نبش آن نباشد و عبور جاده از روى قبرها امکان دارد، یا احداث جاده با وجود قبرها ضرورى و طبق قانون لازم باشد، احداث آن اشکال ندارد. |