احکام مسکرات
چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ
احکام مسکرات |
سوال 301: آیا مشروبات الکلى نجس است؟ جواب: مشروبات مست کننده بنا بر احتیاط نجس است. |
سوال 302: آب انگورى که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مست کننده نیست، چه حکمى دارد؟ جواب: خوردن آن حرام است، ولى نجس نیست. |
سوال 303: گفته مىشود که اگر مقدارى غوره
براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آنچه
بعد از جوشاندن باقى مىماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟ جواب: اگر حبههاى انگور بسیار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبههاى انگور به تنهائى به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است. |
سوال 304: امروزه از الکل که در واقع مسکراست
براى ساخت بسیارى از داروها بخصوص داروهاى نوشیدنى، عطرها بویژه انواع
ادکلنهائى که از خارج وارد مىشوند، استفاده مىکنند. آیا به افراد آگاه
یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهرهگیریهاى دیگر از آنها
را مىدهید؟ جواب: الکلهائى که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتى که با آنها مخلوط شدهاند اشکال ندارد. |
سوال 305: آیا استفاده از الکل سفید براى ضد
عفونى کردن دست و لوازم پزشکى مثل دماسنج و غیر آن به خاطر استفاده از آنها
در امور پزشکى و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکى جایز است؟ الکل سفید همان
الکل پزشکى است که قابل نوشیدن هم هست، و فرمول آن C2HOOH است، آیا نماز
خواندن با لباسى که یک یا چند قطره از این الکل بر آن ریخته شده، جایز است؟ جواب: اگر از الکلى باشد که در اصل مایع نیست، هر چند مست کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسى که با این الکل برخورد کرده صحیح است و احتیاجى به تطهیر ندارد. ولى اگر از الکل مایع بالاصالة و بر حسب تشخیص اهل فن مست کننده باشد، نجس است و نماز با بدن یا لباسى که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد. |
سوال 306: مادهاى است به نام «کفیر» که در
صنایع غذائى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمیر 5% یا 8% الکل در ماده
بدست آمده بوجود مىآید. این مقدار الکل سبب هیچ نوع مستى در مصرف کننده
نمىشود. آیا از نظر شرعى استفاده از این ماده مانعى دارد یا خیر؟ جواب: اگر الکل موجود در ماده به دست آمده فى نفسه مست کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هر چند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشیم که فى نفسه مست کننده و یا در اصل مایع است، حکم متفاوت مىشود. |
سوال 307: 1 - آیا الکل اتیلیک نجس است یا خیر؟ (ظاهرا این الکل در همه مست کنندهها وجود دارد و سبب مستى است). 2 - ملاک نجس بودن الکل چیست؟ 3 - روشى که مست کننده بودن مشروب را ثابت کند، کدام است؟ جواب: 1 - هر یک از اقسام الکل که مست کننده و در اصل مایع باشد، نجساست. 2 - ملاک نجاست الکل این است که مست کننده و در اصل مایع باشد. 3 - اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان کافىاست. |
سوال 308: نوشابههاى موجود در بازار که بعضى
از آنها مانند کوکاکولا و پپسى کولا و... در داخل تولید مىشوند و گفته
مىشود که مواد اصلى آنها از خارج وارد مىگردد و احتمال دارد از الکل در
آنها استفاده شده باشد، چه حکمى دارد؟ جواب: پاک و حلال است، مگر این که مکلّف شخصا یقین حاصل کند که آنها با الکل مست کنندهاى مخلوط اند که در اصل مایع است. |
سوال 309: آیا اساسا هنگام خرید مواد غذائى،
لازم است تحقیق شود که فروشنده یا سازنده غیر مسلمان کالا آنها را لمس کرده
و یا در ساخت آنها الکل بکار برده است یا خیر؟ جواب: سؤال و تحقیق لازم نیست. |
سوال 310: اینجانب اقدام به ساخت «اسپرى
اتروپین سولفات» کردهام که الکل نقش اساسى در ترکیب فرمول داروئى آن دارد،
به طورى که اگر الکل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپرى ممکن نیست و
از جهت عملى هم این اسپرى ضد گازهاى شیمیائى و جنگى اعصاب است که براى
محافظت از نیروهاى اسلام در برابر آنها کاربرد دارد. آیا از نظر جنابعالى
استفاده از الکل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازى، شرعا جایز است؟ جواب: اگر الکل مست کنندهاى باشد که در اصل مایع است، نجس و حرام است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هیچ یک از حالات اشکال ندارد. |