احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

احکام تقلید
مسأله ۱ ـ شخص مسلمان باید عقیده‌اش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمی‌تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به‌صرف اینکه او گفته است قبول کند. ولی چنانچه شخص به عقاید حقّه اسلام یقین داشته باشد، و آنها را اظهار نماید ـ هرچند از روی بصیرت نباشد ـ آن شخص مسلمان و مؤمن است، و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری می‌شود.
و اما در احکام دین ـ در غیر ضروریات و قطعیات ـ باید شخص یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است.
مثلاً: اگر گروهی از مجتهدین عملی را حرام می‏دانند، و گروه دیگر می‏‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد.
و اگر عملی را بعضی واجب، و بعضی مستحب می‌دانند، آن را بجا آورد.
پس کسانی که مجتهد نیستند، و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

احکام مسکرات‏

چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۴ ق.ظ


 

احکام مسکرات‏

سوال 301: آیا مشروبات الکلى نجس است؟
جواب: مشروبات مست کننده بنا بر احتیاط نجس است.

سوال 302: آب انگورى که با آتش جوشیده شده و دو ثلث آن کم نشده است، ولى مست کننده نیست، چه حکمى دارد؟
جواب: خوردن آن حرام است، ولى نجس نیست.

سوال 303: گفته مى‏شود که اگر مقدارى غوره براى گرفتن آب آن جوشانده شود و همراه آن یک یا چند حبه انگور باشد، آنچه بعد از جوشاندن باقى مى‏ماند، حرام است. آیا این سخن صحیح است؟
جواب: اگر حبه‏هاى انگور بسیار کم باشد و آب آن در آب غوره مستهلک شود، به طورى که آب انگور بر آن صدق نکند، حلال است. ولى اگر حبه‏هاى انگور به تنهائى به وسیله آتش جوشانده شود، خوردن آن حرام است.

سوال 304: امروزه از الکل که در واقع مسکراست براى ساخت بسیارى از داروها بخصوص داروهاى نوشیدنى، عطرها بویژه انواع ادکلن‏هائى که از خارج وارد مى‏شوند، استفاده مى‏کنند. آیا به افراد آگاه یا جاهل به مسأله اجازه خرید و فروش و استفاده و بهره‏گیریهاى دیگر از آنها را مى‏دهید؟
جواب: الکل‏هائى که معلوم نیست در اصل از اقسام مایعات مست کننده باشند، محکوم به طهارت هستند، و خرید و فروش و استعمال مایعاتى که با آنها مخلوط شده‏اند اشکال ندارد.

سوال 305: آیا استفاده از الکل سفید براى ضد عفونى کردن دست و لوازم پزشکى مثل دماسنج و غیر آن به خاطر استفاده از آنها در امور پزشکى و درمان توسط پزشک یا تیم پزشکى جایز است؟ الکل سفید همان الکل پزشکى است که قابل نوشیدن هم هست، و فرمول آن C2HOOH است، آیا نماز خواندن با لباسى که یک یا چند قطره از این الکل بر آن ریخته شده، جایز است؟
جواب: اگر از الکلى باشد که در اصل مایع نیست، هر چند مست کننده هم باشد، محکوم به طهارت است و نماز با لباسى که با این الکل برخورد کرده صحیح است و احتیاجى به تطهیر ندارد. ولى اگر از الکل مایع بالاصالة و بر حسب تشخیص اهل فن مست کننده باشد، نجس است و نماز با بدن یا لباسى که با آن برخورد کرده، موقوف بر تطهیر است؛ لیکن استفاده از آن جهت ضد عفونى کردن ادوات پزشکى و مانند آن اشکال ندارد.

سوال 306: ماده‏اى است به نام «کفیر» که در صنایع غذائى و داروسازى کاربرد دارد. هنگام تخمیر 5% یا 8% الکل در ماده بدست آمده بوجود مى‏آید. این مقدار الکل سبب هیچ نوع مستى در مصرف کننده نمى‏شود. آیا از نظر شرعى استفاده از این ماده مانعى دارد یا خیر؟
جواب: اگر الکل موجود در ماده به دست آمده فى نفسه مست کننده باشد، بنا بر احتیاط نجس و حرام است، هر چند به علت کمى آن و مخلوط شدن با ماده به دست آمده، نسبت به مصرف کننده مسکر نباشد، ولى اگر شک داشته باشیم که فى نفسه مست کننده و یا در اصل مایع است، حکم متفاوت مى‏شود.

سوال 307: 1 - آیا الکل اتیلیک نجس است یا خیر؟ (ظاهرا این الکل در همه مست کننده‏ها وجود دارد و سبب مستى است).
2 - ملاک نجس بودن الکل چیست؟
3 - روشى که مست کننده بودن مشروب را ثابت کند، کدام است؟
جواب: 1 - هر یک از اقسام الکل که مست کننده و در اصل مایع باشد، نجس‏است.
2 - ملاک نجاست الکل این است که مست کننده و در اصل مایع باشد.
3 - اگر خود مکلّف یقین نداشته باشد، خبردادن اهل خبره مورد اطمینان کافى‏است.

سوال 308: نوشابه‏هاى موجود در بازار که بعضى از آنها مانند کوکاکولا و پپسى کولا و... در داخل تولید مى‏شوند و گفته مى‏شود که مواد اصلى آنها از خارج وارد مى‏گردد و احتمال دارد از الکل در آنها استفاده شده باشد، چه حکمى دارد؟
جواب: پاک و حلال است، مگر این که مکلّف شخصا یقین حاصل کند که آنها با الکل مست کننده‏اى مخلوط اند که در اصل مایع است.

سوال 309: آیا اساسا هنگام خرید مواد غذائى، لازم است تحقیق شود که فروشنده یا سازنده غیر مسلمان کالا آنها را لمس کرده و یا در ساخت آنها الکل بکار برده است یا خیر؟
جواب: سؤال و تحقیق لازم نیست.

سوال 310: اینجانب اقدام به ساخت «اسپرى اتروپین سولفات» کرده‏ام که الکل نقش اساسى در ترکیب فرمول داروئى آن دارد، به طورى که اگر الکل به ترکیب مذکور اضافه نشود، ساخت آن اسپرى ممکن نیست و از جهت عملى هم این اسپرى ضد گازهاى شیمیائى و جنگى اعصاب است که براى محافظت از نیروهاى اسلام در برابر آنها کاربرد دارد. آیا از نظر جنابعالى استفاده از الکل به ترتیب مذکور در صنعت داروسازى، شرعا جایز است؟
جواب: اگر الکل مست کننده‏اى باشد که در اصل مایع است، نجس و حرام است، ولى استفاده از آن به عنوان دارو در هیچ یک از حالات اشکال ندارد.

 
  • yalda solimani

احکام مسکرات‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی