احکام نجاسات
چهارشنبه, ۲۶ آذر ۱۳۹۳، ۱۱:۵۲ ق.ظ
احکام نجاسات |
سوال 266: آیا خون پاک است؟ جواب: اگر از حیوانى باشد که خون جهنده دارد، نجس است. |
سوال 267: آیا خونى که بر اثر کوبیدن شدید سر
به دیوار در عزاى امام حسین «علیه السلام» از سر انسان جارى و به سر و
صورت شرکت کنندگان در مراسم عزادارى پاشیده مىشود، پاک است یا خیر؟ جواب: خون انسان در هر صورت نجس است. |
سوال 268: آیا اثر کم رنگ خون که بعد از شستن بر لباس باقى مىماند، نجس است؟ جواب: اگر عین خون نباشد و فقط رنگ آن باقى مانده باشد که با شستن از بین نمىرود، پاک است. |
سوال 269: لکه خونى که گاهى در تخم مرغ یافت مىشود، چه حکمى دارد؟ جواب: محکوم به طهارت است، ولى خوردن آن حرام است. |
سوال 270: عرق جنب از حرام و عرق حیوان نجاست خوار چه حکمى دارد؟ جواب: عرق شتر نجاست خوار نجس است، ولى عرق حیوانات دیگر نجاست خوار و همچنین عرق جنب از حرام بنا بر اقوى پاک است، لکن احتیاط واجب این است که با عرق جنب از حرام نماز خوانده نشود. |
سوال 271: آیا قطرات آبى که از بدن میّت قبل از غسل با آب خالص و بعد از غسل با آب سدر و کافور بر زمین مىریزد، پاک هستند یا خیر؟ جواب: تا زمانى که غسل سوم کامل نشده باشد، بدن میّت محکوم به نجاستاست. |
سوال 272: پوستى که گاهى از لبها، دستها و یا پاها جدا مىشود، محکوم به طهارت است یا نجاست؟ جواب: پوست نازکى که خود بخود از دستها، لبها، پاها و سایر قسمتهاى بدن جدا مىشود، محکوم به طهارت است. |
سوال 273: شخصى در جبهههاى جنگ در وضعیتى
قرار گرفت که مجبور به کشتن خوک و خوردن آن شد، آیا رطوبت بدن و آب دهان وى
محکوم به نجاست است؟ جواب: عرق بدن و آب دهان شخصى که گوشت حرام و نجس خورده، نجس نیست. ولى هر چیزى که با وجود رطوبت، با گوشت خوک برخورد کرده، محکوم به نجاست است. |
سوال 274: با توجه به این که در نقاشى و
نقشهکشى از قلم مو استفاده مىشود و نوع خوب و مرغوب آن غالبا از موى خوک
ساخته شده و از کشورهاى غیر اسلامى وارد و در دسترس همگان بخصوص مراکز
تبلیغى و فرهنگى قرار مىگیرد، استفاده از این قلم موها چه حکمى دارد؟ جواب: موى خوک نجس است و استفاده از آن در امورى که مشروط به طهارت است، جایز نیست. ولى استفاده از آن در امرى که مشروط به طهارت نیست، اشکال ندارد و اگر معلوم نباشد که قلم مو از موى خوک ساخته شده است یا خیر، استفاده از آن حتى در امورى هم که مشروط به طهارت است، اشکال ندارد. |
سوال 275: آیا خوردن گوشتى که از کشورهاى غیر اسلامى وارد مىشود حلال است؟ حکم آن از جهت طهارت و نجاست چیست؟ جواب: تا تذکیه شرعى آن احراز نشود خوردن آن حرام است، ولى از نظر طهارت، اگر یقین به عدم تذکیه نباشد پاک است. |
سوال 276: در مورد چرم و اجزاى حیوانى که از بلاد غیر اسلامى تهیه شده، نظر مبارک را مرقوم فرمائید. جواب: اگر احتمال دهید که حیوان ذبح اسلامى شده، پاک است و اگر یقین دارید که ذبح اسلامى نشده، محکوم به نجاست است. |
سوال 277: اگر لباس جنب با منى نجس شود، اولا
حکم دست زدن به آن با وجود رطوبت چیست؟ ثانیا: آیا جایز است جنب لباسهاى
خود را براى آب کشیدن به کس دیگرى بدهد؟ آیا شخص محتلم باید نجس بودن
لباسهایش را به کسى که مىخواهد آنها را بشوید، اطلاع دهد؟ جواب: منى نجس است و اگر با رطوبت مسریه با چیزى برخورد نماید، آن را نجس مىکند. و آگاه کردن کسى که لباس را مىشوید از نجاست لباس، لازم نیست. ولى صاحب لباس تا یقین به طهارت آن حاصل نکند، نمىتواند آثار طهارت بر آن مترتب سازد. |
سوال 278: اینجانب پس از بول، استبراء مىکنم
که همراه آن مایعى خارج مىشود که بوى منى مىدهد، آیا نجس است؟ وظیفه من
نسبت به نماز چیست؟ جواب: اگر به منى بودن آن یقین ندارید و خروج آن همراه با علامتهاى شرعى خروج منى نیست، حکم منى ندارد و پاک است. |
سوال 279: آیا فضله پرندگان حرام گوشت؛ مانند کلاغ و زاغ و عقاب و طوطى نجس است؟ جواب: فضله پرندگان حرام گوشت نجس نیست. |
سوال 280: در رسالههاى عملیه آمده است که
مدفوع حیوانات و پرندگان حرام گوشت نجس است آیا مدفوع حیوانات حلال گوشت
مانند، گاو، گوسفند و مرغ نجس است یا خیر؟ جواب: مدفوع حیوانات حلال گوشت از پرندگان و غیره و همچنین مدفوع پرندگان حرام گوشت پاک است. |
سوال 281: اگر نجاستى در اطراف یا داخل کاسه
دستشوئى باشد و آن جا با آب کریا قلیل شسته شود ولى عین نجاست باقى بماند،
آیا آن قسمتى که عین نجاست در آن نیست و آن آب به آنجا رسیده، پاک است یا
نجس؟ جواب: مکانى که به آن آب نجس نرسیده باشد، محکوم به طهارت است. |
سوال 282: آیا اگر مهمانى یکى از اثاثیههاى میزبانش را نجس کند، مطلع کردن میزبان واجب است؟ جواب: اطلاع دادن در غیر از خوردنى و آشامیدنى و ظرفهاى غذا، لازم نیست. |
سوال 283: آیا چیز پاکى که با متنجس برخورد نموده، نجس است یا خیر؟ در صورت نجس بودن، تا چند واسطه نجس است؟ جواب: چیزى که با عین نجس تماس یافته و نجس شده است، اگر باز با چیزى که پاک است تماس پیدا کند و یکى از آنها تر باشد، آن چیز پاک را نجس مىکند، و باز این چیزى که بر اثر ملاقات با متنجس نجس شده است، اگر با چیز پاکى برخورد نماید، بنابر احتیاط واجب آن را نجس مىکند، ولى این متنجس سوم هیچ چیزى را با ملاقات خود نجس نمىکند. |
سوال 284: آیا هنگام استفاده از کفشى که از
پوست حیوان غیر مذکّى ساخته شد، همیشه واجب است که پاها قبل از وضو شسته
شوند؟ عدهاى مىگویند که در صورت عرق کردن پا در کفش، شستن آن واجب است، و
تجربه شده که پا در هر کفشى به مقدار کم یا زیاد، عرق مىکند. نظر
جنابعالى در این باره چیست؟ جواب: اگر یقین دارد که کفش او از پوست حیوانى است که تذکیه نشده است و احراز شود که پا در کفشهاى مذکور عرق کرده، شستن پاها براى نماز واجب است، ولى در صورت شک در عرق کردن پاها یا شک در تذکیه حیوانى که کفش از پوست آن دوخته شده است، محکوم به طهارت است. |
سوال 285: کودکى که همیشه خود را نجس مىکند،
دستتر، آب دهان و باقیمانده غذایش چه حکمى دارد؟ کودکانى که دستتر خود
را بر پاهایشان مىگذارند، چه حکمى دارند؟ جواب: تا زمانى که یقین به نجاست آن حاصل نشده، حکم به پاکى مىشود. |
سوال 286: من مبتلا به بیمارى لثه هستم و طبق
دستور پزشک باید همیشه آن را مالش دهم، این کار باعث سیاهى بعضى از
قسمتهاى لثهام مىشود مثل این که خونى در داخل آن جمع شده باشد. هنگامى
که دستمال کاغذى روى آن مىگذارم رنگ دستمال قرمز مىشود، لذا اقدام به
شستن دهانم با آب کر مىکنم، ولى خون منجمد، مدت زمانى باقى مىماند و با
شستن از بین نمىرود. بعد از قطع آب کر، آیا آبى که وارد دهان شده و به آن
قسمتها رسیده و سپس از دهان خارج شده، محکوم به نجاست است یا این که جزء
آب دهان محسوب مىشود و محکوم به طهارت است؟ جواب: محکوم به طهارت است، هر چند احتیاط اجتناب از آن است. |
سوال 287: سؤال من این است که آیا غذائى که
خوردهام و با اجزاى خون منجمد شده در لثه تماس پیدا کرده، نجس است یا خیر؟
در صورت نجس شدن، آیا فضاى دهان بعد از فرو بردن غذا، نجس باقى مىماند؟ جواب: غذا در فرض مزبور محکوم به نجاست نیست و فرو بردن آن اشکال ندارد و فضاى دهان پاک است. |
سوال 288: مدتى است که شایع شده لوازم آرایشى
را از ناف جنین که هنگام تولد از او جدا مىکنند و یا از جنین مرده
مىسازند. ما گاهى از این لوازم استفاده کرده و حتى گاهى رژلب خورده
مىشود، آیا اینها نجس هستند؟ جواب: شایعه دلیل شرعى بر نجس بودن لوازم آرایشى نیست، و تا نجاست آنها از راه شرعى احراز نشود، استفاده از آنها اشکال ندارد. |
سوال 289: از هر لباس یا پارچهاى هنگام
شستن، پرزهاى ریزى مىریزد که اگر به طشت نگاه کنیم آنها را مىبینیم. وقتى
که طشت پر از آب و متصل به آب شیر است، اگر لباس را داخل طشت فرو ببریم آب
از اطراف آن سرازیر مىشود. به علت وجود این تارها و پرزهاى ریز در آبى که
از طشت به بیرون مىریزد، از آن آب احتیاط کرده و همه جا را تطهیر مىکنم.
و یا وقتى لباسهاى نجس بچهها را بیرون مىآورم، همه جاهائى را که لباسها
را در آنجا در آوردهام حتى اگر خشک هم باشد آب مىکشم زیرا فکر مىکنم
تارها و پرزهاى ریز در آنجا افتادهاند. آیا این احتیاط لازم است؟ جواب: لباسى که براى آب کشیدن در ظرفى گذاشته مىشود و آب لولهکشى روى آن ریخته شده و سراسر آن را فرا مىگیرد، لباس و ظرف و آب و پرزهائى که از لباس جدا شده و بر روى آب دیده مىشود و همراه آب به بیرون مىریزد، همگى پاک هستند. پرزها یا غبارى هم که از لباس نجس جدا مىشود پاک هستند، مگر این که یقین حاصل شود که از قسمت نجس جدا شدهاند، و به مجرد شک در اصل جدا شدن آن از لباس نجس یا نجس بودن محل آن، احتیاط لازم نیست. |
سوال 290: مقدار رطوبتى که باعث سرایت از چیزى به چیز دیگر مىشود، چقدر است؟ جواب: ملاک رطوبت مسریه این است که به مقدارى باشد که رطوبت هنگام برخورد از جسم مرطوب به جسم دیگر سرایت کند. |
سوال 291: لباسهائى که به خشکشوئىها داده
مىشود از نظر طهارت چه حکمى دارد؟ لازم به تذکّر است که اقلیتهاى دینى
(یهود ونصارى و...) هم لباسهاى خود را براى شستشو و اتو کردن به این
خشکشوئىها مىدهند و مىدانیم که صاحبان این مکانها براى شستن لباسها از
مواد شیمیائى استفاده مىکنند. جواب: اگر لباسهائى که به خشکشوئىها داده مىشود از قبل نجس نباشند، محکوم به طهارت هستند، و تماس آن با لباسهاى پیروان اقلیتهاى دینى (اهل کتاب) باعث نجاست نمىشود. |
سوال 292: آیا لباسهائى که با لباسشوئى تمام
اتوماتیک شسته مىشود، پاک مىگردد یا خیر؟ نحوه کار این لباسشوئىها به
این صورت است که در مرحله اول که لباس با آب مخلوط با پودر لباسشوئى شسته
مىشود، مقدارى از آب و کف پودر بر شیشه درب لباسشوئى و نوار پلاستیکى
اطراف آن پاشیده مىشود، و در مرتبه دوم آب غساله شستشو کشیده شده ولى کف
پودر، درب و نوار پلاستیکى اطراف آن را به طور کامل مىپوشاند. در مراحل
بعدى ماشین لباسشوئى لباسها را در سه نوبت با آب قلیل مىشوید و از آن پس
آب غساله بیرون کشیده مىشود، امیدواریم توضیح بفرمائید، لباسهائى که به
این ترتیب شسته شدهاند، پاک هستند یا خیر؟ جواب: اگر بعد از زوال عین نجاست، آب متصل به لوله در داخل ماشین لباسشوئى به لباسها و همه قسمتهاى داخل ماشین برسد و از آن جدا و خارج شود، محکوم به طهارت است. |
سوال 293: اگر آب بر زمین یا در حوض یا حمامى
که لباس در آن شسته مىشود، ریخته شود و قطراتى از آن آب به لباس ترشح
کند، آیا لباس نجس مىشود یا خیر؟ جواب: وقتى که آب بر مکان یا زمین پاکى بریزد، ترشح ناشى از آن هم پاک است و اگر شک داشته باشیم که آن مکان پاک است یا نجس، باز هم ترشح آن، پاک است. |
سوال 294: آبى که از ماشینهاى حمل زباله
شهرى در خیابان مىریزد و گاهى بر اثر شدت باد به لباس مردم پاشیده مىشود،
محکوم به طهارت است یا نجاست؟ جواب: آب مزبور محکوم به طهارت است، مگر این که فردى یقین پیدا کند که آن آب بر اثر برخورد با نجس، نجس شده است. |
سوال 295: آیا آبهائى که در چالههاى موجود در خیابانها جمع مىشود، پاک است یا نجس؟ جواب: این آبها محکوم به طهارت هستند. |
سوال 296: رفت و آمدهاى خانوادگى با اشخاصى که به طهارت و نجاست در خوردن و آشامیدن و مانند آن اهمیت نمىدهند، چه حکمى دارد؟ جواب: به طور کلّى در مورد طهارت و نجاست، حکم دین اسلام این است که هر چیزى که یقین به نجاست آن نباشد، از نظر شرعى محکوم به طهارت است. |
سوال 297: استفراغ افراد زیر از جهت پاک یا نجس بودن، چه حکمى دارد؟ الف: طفل شیرخوار ب: طفلى که هم شیر مىخورد و هم غذا انسان بالغ جواب: در همه موارد پاک است. |
سوال 298: ملاقى شبهه محصوره چه حکمى دارد؟ جواب: اگر با بعضى از اطراف تماس پیدا کند، حکم متنجس را ندارد. |
سوال 299: شخصى که دین او مشخص نیست و از
کشور دیگرى براى کار وارد کشور اسلامى شده و مغازه اغذیه فروشى دایر کرده و
کار او فروش مواد خوراکى است، هنگام فروش، ماده غذائى با بدن او که رطوبت
مسریه دارد تماس پیدا مىکند، آیا باید از او درباره دینش سؤال کرد یا این
که اصل پاک بودن اشیاء جارى مىشود؟ جواب: سؤال از دین او واجب نیست و اصلِ طهارتِ اشیاء نسبت به وى و چیزى که با وجود رطوبت با بدن او در تماس است، جارى مىشود. |
سوال 300: اگر یکى از اعضاى خانواده یا شخصى
که به منزل انسان رفت و آمد دارد به طهارت و نجاست اهمیت ندهد و باعث نجس
شدن گسترده خانه و اثاثیه آن شود بطورى که شستن و آب کشیدن آنها ممکن
نباشد، تکلیف اهل منزل دراین باره چیست؟ و با این فرض چگونه ممکن است که
انسان پاک بماند، بخصوص در نماز که پاکى شرط صحت آن است؟ حکم شرعى در این
مورد چیست؟ جواب: تطهیر تمام خانه لازم نیست و براى صحت نماز، پاک بودن لباس نمازگزار و محل گذاشتن پیشانى کافى است. نجاست خانه و اثاثیه آن موجب اثبات تکلیف بیشترى بر انسان غیر از لزوم رعایت طهارت در نماز و خوردن و آشامیدن، نمىشود. |