اقتدا به اهل سنت
شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۳۷ ب.ظ
اقتدا به اهل سنت |
سوال 599: آیا نماز جماعت پشت سر اهل سنت جایز است؟ جواب: نماز جماعت براى حفظ وحدت اسلامى، جایز و صحیح است. |
سوال 600: محل کار من در یکى مناطق کردنشین
است که اکثر ائمه جمعه و جماعات آنجا از اهل سنت هستند، اقتدا به آنها چه
حکمى دارد و آیا غیبت آنها جایز است؟ جواب: مشارکت با آنان در نماز جمعه و جماعتشان از جهت حفظ وحدت اشکال ندارد، و از غیبت باید پرهیز شود. |
سوال 601: در مکانهاى مشارکت و رفت و آمد با
برادران اهل سنت، هنگام شرکت در نمازهاى روزانه، در بعضى از موارد مانند
آنان عمل مىکنیم، مثل نماز بصورت تکتف و عدم رعایت وقت و سجده بر فرش، آیا
این نمازها احتیاج به اعاده دارند؟ جواب: اگر حفظ وحدت مقتضى انجام آن کارها باشد، نماز صحیح و مجزى است، حتى اگر سجده بر فرش و مانند آن باشد، ولى تکتف در نماز جایز نیست، مگر اینکه ضرورت آن را اقتضا کند. |
سوال 602: در مکه و مدینه به استناد فتواى
امام خمینى «قدس سره» نماز جماعت را با برادران اهل سنت مىخوانیم و گاهى
براى درک فضیلت نماز در مسجد مثل اداء نماز عصر یا عشاء بعد از نماز ظهر و
مغرب آن را به صورت فرادى در مساجد اهل سنت بدون مهر و با سجده بر فرش به
جا مىآوریم، این نمازها چه حکمى دارد؟ جواب: نماز در فرض مذکور محکوم به صحت است. |
سوال 603: مشارکت ما شیعیان در نماز جماعت
مساجد کشورهاى دیگر با برادران اهل سنت که دست بسته نماز مىخوانند، چگونه
است؟ آیا تبعیت از آنان در تکتف بر ما واجب است یا آن که باید نماز را بدون
تکتف بخوانیم؟ جواب: اقتدا به اهل سنت، براى رعایت وحدت جایز است و نماز خواندن با آنها صحیح و مجزى است، ولى تکتف واجب نیست و بلکه جایز نیست، مگر در صورتى که ضرورتى آن را اقتضا کند. |
سوال 604: هنگام شرکت در نماز جماعت با
برادران اهل سنت، چسباندن انگشتان کوچک پا در حال قیام به انگشتان پاهاى دو
نفرى که در دو طرف نمازگزار ایستادهچنانچه آنان ملتزم هستند چه حکمى
دارد؟ جواب: این کار واجب نیست، ولى انجام آن به صحت نماز ضرر نمىرساند. |
سوال 605: برادران اهل سنت در ایام حج یا غیر
آن، نماز مغرب را قبل از اذان مغرب مىخوانند، آیا براى ما اقتدا به آنان و
اکتفا به آن نماز صحیح است؟ جواب: معلوم نیست که آنان نماز را قبل از وقت بخوانند، ولى اگر مکلّف دخول وقت را احراز نکند، نمىتواند داخل شود، مگر آنکه رعایت وحدت آن را اقتضا کند که در این صورت شرکت در نماز جماعت آنان و اکتفا به آن اشکال ندارد. |
رابطه زناشوئی
1475 - و درک و باور این حقیقت که " همسر من، عین خود من است" اساس ایمان بخدا در قلمرو حیات زناشوئی است که محور هر انسانی می باشد! که این باور اساس عدالت نیز می باشد! زیرا ظلم زناشوئی که کارخانه همه مظالم بشری است برخاسته از احساس برتری نسبت به همسر است که همسر را پرستنده و بنده خود می خواهد!
1476 - و از آنجا که همسر، عین نفس خویش است پس همسر پرستی هم عین خودپرستی است. پس پرستش و بندگی همسر از هر سو، عین خودپرستی است که اساس شیطنت است طبق قول الهی!
از کتاب " حدیث وجود " استاد علی اکبر خانجانی