تلقیح مصنوعى
دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳، ۰۱:۳۹ ب.ظ
تلقیح مصنوعى |
سوال 1272: الف - آیا لقاح آزمایشگاهى در صورتى که اسپرم و تخمک از زن و شوهر شرعى باشد، جایز است؟ ب - بر فرض جواز، آیا جایز است این کار توسط پزشکان اجنبى صورت بگیرد؟ و آیا فرزندى که از این طریق بدنیا مىآید ملحق به زن و شوهرى است که صاحب اسپرم و تخمک هستند؟ ج - بر فرض که عمل مذکور فى نفسه جایز نباشد، آیا موردى که نجات زندگى زناشویى متوقف بر آن باشد، از حکم عدم جواز استثنا مىشود؟ جواب: الف - عمل مذکور فىنفسه اشکال ندارد ولى واجب است از مقدمات حرام مانند لمس و نظر اجتناب شود. ب - کودکى که از این طریق متولد مىشود ملحق به زن و شوهرى است که صاحب اسپرم و تخمک هستند. ج - گفته شد که عمل مذکور فى نفسه جایز است. |
سوال 1273: گاهى بعضى از زوجها به علت عدم
تخمک گذارى در زن که وجود آن براى عمل لقاح ضرورى است، مجبور به جدایى شده و
یا به علت عدم امکان درمان بیمارى و بچهدار نشدن، با مشکلات زناشویى و
روحى مواجه مىشوند، آیا در این صورت جایز است که به روش علمى از
تخمکگذارى زن دیگرى براى انجام عمل لقاح با نطفه شوهر در خارج از رحم
استفاده شود و سپس نطفه لقاح یافته به رحم آن زن منتقل گردد؟ جواب: عمل مذکور هر چند فىنفسه اشکال ندارد ولى کودکى که از این طریق متولد مىشود ملحق به صاحب نطفه و تخمک بوده و الحاق آن به زنى که صاحب رحم است مشکل مىباشد لذا باید نسبت به احکام شرعى مربوط به نسب، احتیاط رعایت شود. |
سوال 1274: اگر نطفه از شوهر گرفته شود و بعد
از وفات او با تخمک همسرش لقاح شده و سپس به رحم او منتقل شود، اولا آیا
این عمل شرعا جایز است؟ ثانیا آیا کودکى که متولد مىشود فرزند آن مرد است و
از نظر شرعى به او ملحق مىشود؟ و ثالثا آیا فرزندى که به دنیا مىآید از
صاحب نطفه ارث مىبرد؟ جواب: عمل مذکور فىنفسه اشکال ندارد و کودک به صاحب تخمک و رحم ملحق مىشود و الحاق آن به صاحب نطفه هم بعید نیست ولى از او ارث نمىبرد. |
سوال 1275: آیا تلقیح نطفه مردى اجنبى به همسر مردى که بچهدار نمىشود، از طریق قراردادن نطفه در رحم او جایز است؟ جواب: تلقیح زن از طریق نطفه مرد اجنبى فىنفسه اشکال ندارد ولى باید از مقدمات حرام از قبیل نگاه و لمس حرام و غیر آنها اجتناب شود و به هر حال در صورتى که با این روش کودکى به دنیا بیاید، ملحق به شوهر آن زن نمىشود بلکه ملحق به صاحب نطفه و به زنى است که صاحب رحم و تخمک است. |
سوال 1276: اگر زن شوهردارى به علت یائسگى یا
غیر آن تخمکگذارى نکند، آیا جایز است تخمکى از زن دوم شوهرش بعد از تلقیح
با نطفه شوهر به رحم او منتقل شود؟ و آیا در این مورد تفاوتى هست بین
اینکه او یا زن دوم همسر دائم باشند یا موقت؟ 2 - کدامیک از دو زن مادر کودک خواهند بود؟ صاحب تخمک یا صاحب رحم؟ 3 - آیا این عمل در صورتى که نیاز به تخمک همسر دیگر بخاطر ضعف تخمک زن صاحب رحم باشد به حدّى که در صورت لقاح نطفه شوهر با آن، خوف این وجود داشته باشد که کودک معیوب متولد شود، نیز جایز است؟ جواب: 1 - اصل عمل مذکور شرعا مانعى ندارد و در این حکم، فرقى نیست بین اینکه نکاح آنان دائم باشد یا منقطع و یا یکى دائم باشد و یکى منقطع. 2 - کودک ملحق به صاحب اسپرم و تخمک است و الحاق او به صاحب رحم هم، مشکل است، بنابر این باید در ترتیب آثار نسب، نسبت به وى احتیاط مراعات شود. 3 - این کار فىنفسه جایز است. |
سوال 1277: آیا در صورتهاى زیر تلقیح زن با نطفه شوهرش که از دنیا رفته، جایز است؟ الف - بعد از وفات شوهر ولى قبل از انقضاى عدّة ب - بعد از وفات او و بعد از انقضاى عدّة ج - اگر آن زن بعد از فوت شوهرش با مرد دیگرى ازدواج نماید، آیا جایز است خود را با نطفه شوهر اولش تلقیح کند؟ و آیا در صورت فوت شوهر دوم، جایز است خود را با نطقه شوهر اولش بارور کند؟ جواب: این عمل فىنفسه اشکال ندارد و فرقى نمىکند که قبل از انقضاى عدّة باشد یا بعد از آن و همچنین فرقى نیست بین اینکه ازدواج کرده باشد یاخیر، و در صورت ازدواج هم فرقى نمىکند که لقاح با نطفه شوهر اولش بعد از وفات شوهر دومش باشد یا در حال حیات او، ولى اگر شوهر دوم او زنده باشد باید این کار با اجازه و اذن او صورت بگیرد. |
سوال 1278: امروزه مىتوان تخمکهایى را که
در خارج از رحم بارور شدهاند در مکانهاى مخصوصى بطور زنده نگهدارى کرد و
در صورت نیاز آنها را در رحم صاحب تخمک قرار داد، آیا این کار جایز است؟ جواب: این عمل فىنفسه اشکال ندارد. |