مسائل متفرقه خمس
شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۵۵ ب.ظ
مسائل متفرقه خمس |
سوال 1031: من در سال 1341 شمسى از امام
خمینى «قدس سره» تقلید نموده و حقوق شرعى خود را طبق فتاواى ایشان به او
مىپرداختم. در سال 1346 امام «قدس سره» در ضمن پاسخ به سؤالى درباره حقوق
شرعى و مالیات، فرمودند که حقوق شرعى همان خمس و زکات است، ولى مالیات جزء
حقوق شرعى نیست. در حال حاضر که در دوران جمهورى اسلامى به سر مىبریم،
خواهشمندیم وظیفه ما را نسبت به حقوق شرعى مالى و مالیات بیان فرمائید. جواب: مالیاتى که حکومت جمهورى اسلامى بر اساس قوانین و مقررات وضع مىکند، هر چند پرداخت آن بر کسانى که قانون شامل آنان مىشود، واجب است، و مالیاتِ پرداختى هر سال از مؤونه همان سال محسوب است، ولى از سهمین مبارکین محسوب نمىشود، بلکه بر آنان دادن خمس درآمد سالانهشان در زائد بر مؤونه سال به طور مستقل، واجب است. |
سوال1032: آیا تبدیل حقوق شرعى به ارزى که
داراى قیمت ثابت است، با توجه به عدم ثبات قیمت برابرى پولهاى دیگر، از نظر
شرعى جایز است یا خیر؟ جواب: این کار براى شخصى که حقوق شرعى بر ذمّه دارد، جایز است، ولى باید هنگام پرداختِ حقوقِ واجبِ شرعى خود، آن را به قیمت روزِ پرداخت محاسبه کند، ولى کسى که از طرف ولىّ امر در گرفتن حقوق شرعى وکیل است و به او اعتماد شده، نمىتواند آنچه را دریافت کرده، به پول دیگرى تبدیل کند، مگر آنکه در این کار مجاز باشد، و تغییر قیمت مجوّز شرعى تبدیل آن نیست. |
سوال1033: در یک مؤسسه فرهنگى براى تأمین
نیازهاى مالى آن در آینده، واحدى تجارى تشکیل شده که سرمایه آن از حقوق
شرعى است، آیا پرداخت خمس درآمد آن واجب است؟ آیا مصرف خمس آن به نفع مؤسسه
جایز است؟ جواب: تجارت با حقوق شرعى که واجب است به مصرف موارد مقرره شرعیه آن برسد و خوددارى از مصرف آن، هر چند به قصد استفاده از منافع آن در یک مؤسسه فرهنگى باشد، بدون اجازه ولىّ امر خمس اشکال دارد، و در صورتى که با آن تجارت شود، سود حاصله تابع سرمایه است که باید در همان موارد مصرف سرمایه صرف شود و خمس ندارد. بله، تجارت با هدایایى که به مؤسسه داده مىشود، اشکال ندارد، و سود و درآمد آن در صورتى که سرمایه ملک مؤسسه باشد، خمس ندارد. |
سوال1034: اگر در چیزى شک داشته باشیم که خمس آن را دادهایم یا خیر، ولى ظنّ غالب به پرداخت خمس آن باشد، وظیفه ما چیست؟ جواب: اگر مشکوک از چیزهائى باشد که خمس به آن تعلق گرفته است، تحصیل یقین به پرداختِ خمس آن واجب است. |
سوال1035: هفت سال پیش مقدارى خمس بر من واجب
شد، و آن را با مجتهد دستگردان کرده و قسمتى از آن را پرداختم، بقیه آن بر
ذمّهام باقى ماند و از آن تاریخ تاکنون نتوانستهام مبلغ باقیمانده را
بپردازم، تکلیف من چیست؟ جواب: مجرد عجز از پرداخت خمس، موجب فراغت ذمّه نمىشود، بلکه واجب است که هر زمانى که توانائىِ پرداختِ بدهى بابت خمس را داشتید، آن را هر چند به تدریج بپردازید. |
سوال1036: آیا مبلغى را که به عنوان خمس مالى که متعلق خمس نبوده، پرداختم، مىتوانم بابت خمس مالى که فعلا بدهکارم، حساب کنم؟ جواب: اگر در مصارف شرعى آن مصرف شده، بابت اداى بدهى کنونى شما از خمس محسوب نمىشود.ولى اگر عین آن موجود باشد مىتوانید آن را مطالبه نمائید. |
سوال1037: آیا خمس و زکات بر کودکانى که هنوز به سن تکلیف نرسیدهاند، واجب مىشود؟ جواب: زکات مال بر شخص غیربالغ واجب نیست، ولى اگر خمس به مال او تعلق بگیرد (مثل اینکه معدن یا حلال مخلوط به حرام باشد)، بر ولى شرعى او پرداخت آن واجب است، مگر خمسِ سودِ حاصل از تجارت با اموالِ او یا منافع کسبش که پرداخت آن بر ولى واجب نیست، بلکه بنابراحتیاط در صورتیکه سود حاصله باقى بماند اداى خمس آن بر خود طفل بعد از رسیدن به سن تکلیف، واجب است. |
سوال1038: اگر شخصى مقدارى از حقوق شرعى و
سهم امام علیه السلام و چیزهائى را که صرف آن در مصارف شرعیش باید با اجازه
یکى از مراجع باشد، در یکى از مؤسسات دینى یا ساختمان مدرسه یا مسجد یا
حسینیّه مصرف کند، آیا شرعا حق دارد آنچه را که به عنوان اداى حقوق شرعى که
بر عهده او بوده، به مصرف رسانده، پس بگیرد و یا زمین آن را پس بگیرد و یا
اقدام به فروش ساختمان آن مؤسسه نماید یا خیر؟ جواب: اگر اموال خود را طبق اجازه کسى که واجب بود حقوق شرعى خود را به او تسلیم نماید، به نیتِ پرداختِ حقوقِ شرعى که بر عهده داشت، براى تأسیس مدرسه و مانند آن به مصرف رسانده است، حق پس گرفتن و تصرف مالکانه در آن را ندارد. |