نقاشى و مجسمه سازى
يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۱۱ ب.ظ
نقاشى و مجسمه سازى |
سوال 1222: ساخت عروسک و مجسمه و نقاشى و
ترسیم چهره موجودات زنده اعم از گیاهان، حیوانات و انسان چه حکمى دارد؟
خرید و فروش و نگهدارى و ارائه آنها در نمایشگاه چه حکمى دارد؟ جواب: ساخت مجسمه و نقاشى و ترسیم موجودات بىروح اشکال ندارد و همچنین نقاشى و ترسیم چهره موجودات ذى روح، اگر بدون برجستگى باشد و یا مجسمه آنها که به صورت غیر کامل باشد، اشکال ندارد، ولى ساخت مجسمه انسان یا سایر حیوانات به صورت کامل اشکال دارد. امّا خرید و فروش و نگهدارى نقاشى و مجسمه جایز است و ارائه آنها در نمایشگاه هم اشکال ندارد. |
سوال 1223: در روش تحصیلى جدید، درسى با
عنوان اعتماد به نفس وجود دارد که بخشى از آن مخصوص مجسمه سازى است، بعضى
از معلمان به دانش آموزان دستور ساخت عروسک یا مجسمه سگ یا خرگوش و امثال
آن را از پارچه یا چیز دیگرى به عنوان صنایع دستى مىدهند، حکم ساخت اشیاء
مذکور چیست؟ امر معلمان به دانشآموزان راجع به ساخت آنها چه حکمى دارد؟
آیا کامل بودن یا نبودن اجزاى آنها در حکم تأثیر دارد؟ جواب: اگر به نظر عرف به عنوان مجسمه حیوانى که اجزاى آن کامل است، محسوب نشود و یا دانش آموزان به سن تکلیف نرسیده باشند، اشکال ندارد. |
سوال 1224: ترسیم و نقاشى قصههاى قرآنى توسط
کودکان و نوجوانان چه حکمى دارد؟ مثل اینکه از کودکان خواسته شود که بطور
مثال قصه اصحاب فیل یا شکافته شدن دریا براى حضرت موسى «علیه السلام» و غیر
آنها را رسم کنند؟ جواب: این کار فىنفسه اشکال ندارد ولى باید بر اساس متن حقایق و وقایع باشد و از بیان امور مخالف واقع و یا امورى که موجب هتک حرمت هستند، اجتناب شود. |
سوال 1225: آیا ساخت عروسک و یا مجسمه موجودات ذى روح اعم از انسان یا غیر آن به وسیله دستگاه مخصوص آن جایز است؟ جواب: اگر ساخت مجسمه بوسیله دستگاه، مستند به فعل مستقیم انسان نباشد، اشکال ندارد در غیر این صورت اشکال دارد. |
سوال 1226: ساخت زیور آلات بصورت مجسمه چه حکمى دارد و آیا موادّى که مجسمهها از آنها ساخته مىشوند، در حکم به حرمت تأثیر دارند؟ جواب: ساخت مجسمه موجودات ذى روح در صورتى که مجسمه کامل بوده و یک نفر آن را بسازد اشکال دارد و دراین مورد فرقى بین موادى که مجسمه از آنها ساخته مىشود وجود ندارد و همچنین تفاوت نمىکند که براى زینت بکار مىروند یا براى غیر آن. |
سوال 1227: آیا بازگرداندن اعضاى عروسک مانند دست و پا و سر، مشمول حکم حرمت مجسمهسازى است؟ و مجسمه سازى بر آن صدق مىکند؟ جواب: مجرّد ساخت اعضا یا بازگرداندن آنها، ساخت مجسمه محسوب نمىشود و بنابراین اشکال ندارد، بله، متصل کردن اعضا تا تکمیل شکل حیوان ذى روح اعم از انسان و غیر آن، عمل مجسمه سازى محسوب مىشود. |
سوال 1228: عمل خالکوبى که نزد بعضى از مردم
متعارف است و به این طریق عکسهایى بر روى بدن کشیده مىشود بطورى که ثابت
باقى مانده و از بین نمىروند، چه حکمى دارد؟ آیا مانع از صحت وضو یا غسل
مىشود؟ جواب: خالکوبى حرام نیست و اثرى که از آن در زیر پوست باقى مىماند مانع از رسیدن آب نیست و وضو و غسل با آن صحیح است. |
سوال 1229: زن و شوهرى از نقاشان معروف هستند
و کار آنان ترمیم و بازسازى تابلوهاى هنرى است، بسیارى از آن تابلوها
جامعه مسیحى را نشان مىدهند و در بعضى از آنها شکل صلیب و حضرت
مریم«علیهاالسلام» و حضرت مسیح «علیه السلام» وجود دارد و صاحبان مؤسسات و
شرکتها و برخى افراد از طرف کلیساها بعد از آنکه بر اثر قدمت یا غیر آن
مقدارى از آن تابلوها از بین رفته، براى مرمّت و اصلاح تابلوها به آنها
رجوع مىکنند، با توجه به اینکه بیشتر تابلوها به همین صورت هستند و مرمّت
تابلو تنها شغل آنان است که با آن زندگى مىکنند و به تعالیم دین حنیف
اسلام هم پایبند هستند آیا ترمیم آن تابلوها و استفاده از اجرتى که براى
این کار مىگیرند، جایز است؟ جواب: مجرّد مرمّت و بازسازى تابلوهاى هنرى اشکال ندارد حتّى اگر جامعه مسیحى را توصیف کند و یا مشتمل بر نقش حضرت مسیح «علیه السلام» و یا حضرت مریم «علیها السلام» باشد و اجرت گرفتن در برابر آن هم اشکال ندارد و همچنین اتخاذ این کار به عنوان شغل و زندگى با درآمد آن هم بدون اشکال است مگر آنکه ترویج باطل و گمراهى و یا مستلزم مفاسد دیگرى باشد. |