احکام کافر
پنجشنبه, ۲۷ آذر ۱۳۹۳، ۰۱:۱۹ ب.ظ
احکام کافر |
سوال 313: بعضى از فقها اعتقاد به نجاست اهل کتاب دارند و بعضى دیگر به طهارت آنها، رأى جنابعالى چیست؟ جواب: نجاست ذاتى اهل کتاب معلوم نیست. به نظر ما آنها محکوم به طهارت ذاتى هستند. |
سوال 314: آیا آن دسته از اهل کتاب که از جهت اعتقادى ایمان به رسالت خاتم النبیین «صلىالله علیه و آله» دارند، ولى بر اساس روش و عادتهاى پدران و اجدادشان عمل مىکنند، در طهارت حکم کافر را دارند یا خیر؟ جواب: مجرد اعتقاد به رسالت خاتم النبیین «صلى الله علیه و آله» براى اجراى حکم اسلام در مورد آنان کافى نیست. ولى اگر از اهل کتاب محسوب شوند، محکوم به طهارت هستند. |
سوال 315: با جمعى از دوستان خانهاى را اجاره کردیم و متوجه شدیم که یکى از آنها نماز نمىخواند. بعد از سؤال از وى، پاسخ داد که قلبا به خداوند تبارک و تعالى ایمان دارد، ولى نماز نمىخواند. با توجه به هم غذا بودن و ارتباط زیاد با وى، آیا باید او را نجس بدانیم؟ جواب: مجرد ترک نماز و روزه و سایر واجبات شرعى باعث ارتداد مسلمان و کافر شدن و نجاست وى نمىگردد و تا زمانى که ارتداد وى احراز نشده است، حکم سایر مسلمانان را دارد. |
سوال 316: مقصود از اهل کتاب چه کسانى است؟ معیارى که حدود معاشرت با آنها را مشخص کند چیست؟ جواب: مقصود از اهل کتاب هر کسى است که اعتقاد به یکى از ادیان الهى داشته و خود را از پیروان پیامبرى از پیامبران الهى «على نبینا وآله و علیهم السلام» بداند و یکى از کتابهاى الهى را که بر انبیاء علیهم السلام نازل شده، داشته باشند مانند یهود، نصارى، زرتشتىها و همچنین صابئین که بر اساس تحقیقات ما از اهل کتاب هستند و حکم آنها را دارند. معاشرت با پیروان این ادیان با رعایت ضوابط و اخلاق اسلامى اشکال ندارد. |
سوال 317: فرقهاى وجود دارد که خود را «على اللهى» مىنامند، یعنى امیرالمومنین على بن ابى طالب را خدا دانسته و به دعا و طلب حاجت به جاى نماز و روزه اعتقاد دارند. آیا اینها نجس هستند؟ جواب: اگر اعتقاد داشته باشند که امیر المومنین على بن ابى طالب «علیه السلام» خدا است «تعالى الله عن ذلک علوا کبیرا»، حکم آنها مانند غیر مسلمانهائى است که اهل کتاب نباشند، یعنى کافر و نجس مىباشند. |
سوال 318: فرقهاى وجود دارد که خود را «على اللهى» مىنامند و معتقدند که حضرت على «علیه السلام» خدا نیست ولى کمتر از خدا هم نیست، این گروه چه حکمى دارند؟ جواب: اگر قائل به شریکى براى خداوند واحد منان متعال نباشند، حکم مشرک را نخواهند داشت. |
سوال 319: آنچه را که از طرف شیعیان دوازده امامى براى امام حسین «علیهالسلام» یا اصحاب کساء «صلوات الله علیهم اجمعین» نذر مىشود، آیا جایز است به مراکزى که محل اجتماع پیروان فرقه «على اللهى» است داده شود، بنحوى که باعث احیاء این مراکز گردد؟ جواب: اعتقاد به خدا بودن مولى الموحدین علیه الصلوة و السلام عقیده باطلىاست و موجب مىشود که کسى که به آن اعتقاد دارد، از اسلام خارج گردد. کمک به ترویج این عقیده فاسد حرام است؛ بعلاوه مصرف مال نذرى در غیر مورد نذر جایز نیست. |
سوال 320: در اطراف منطقه ما و بعضى نواحى دیگر فرقهاى وجود دارد که خود را اسماعیلیه مىنامند و اعتقاد به امامت شش امام دارند، ولى به هیچیک از واجبات دینى و همچنین به ولایت فقیه معتقد نیستند. لذا امیدواریم جنابعالى روشن فرمائید که پیروان این فرقه نجس هستند یا پاک؟ جواب: مجرد عدم اعتقاد آنان به شش امام دیگر از ائمه معصومین علیهم السلام و یا عدم اعتقادشان به واجبات دینى و احکام شرعى تا زمانى که به انکار اصل دین یا نبوت خاتم الانبیاء «علیه و آله الصلاة و السلام» منجر نشود، موجب کفر و نجاست نمىشود، مگر این که از آنها دشنام و اهانت به یکى از امامان معصوم «علیهم السلام» صادر شود. |
سوال 321: در منطقه محل تحصیل و سکونت ما اکثریت مطلق مردم کفار بودائى هستند. اگر دانشجویى، خانهاى را از آنها اجاره نماید، آن خانه از نظر طهارت و نجاست چه حکمى دارد؟ آیا شستن و تطهیر منزل ضرورت دارد؟ قابل ذکر است که بسیارى از خانههاى این منطقه از چوب ساخته شده و قابل شستن نیست. هتلها و اثاثیه و لوازم موجود در آنها چه حکمى دارند؟ جواب: تا یقین به تماس اشیاء مورد استفاده شما با دست و بدن مرطوب کافر غیر کتابى حاصل نشده، حکم به نجاست نمىشود. در صورت یقین به نجاست هم آب کشیدن در و دیوار منازل و هتلها و اثاثیه و لوازم موجود در آن واجب نیست. آنچه واجب است تطهیر اشیاء نجسى است که براى خوردن و آشامیدن و نماز خواندن مورد استفاده قرار مىگیرند. |
سوال 322: تعداد زیادى از مردم در خوزستان زندگى مىکنند که خود را «صابئه» مىنامند و ادعاى پیروى از پیامبر خدا حضرت یحیى «علیه السلام» را دارند و مىگویند کتاب او نزد ما موجود است. نزد علماى ادیان ثابت شده که آنها همان صابئون هستند که در قرآن آمده است. لطفا بیان فرمائید که این گروه از اهل کتاب هستند یا خیر؟ جواب: گروه مذکور در حکم اهل کتاب هستند. |
سوال 323: آیا این گفته که اگر خانهاى به دست کافر ساخته شده باشد، نجس است و نماز خواندن در آن مکروه مىباشد، صحیح است؟ جواب: نماز خواندن در آن خانه مکروه نیست. |
سوال 324: کار کردن نزد یهود و نصارى و فرقههاى کافر دیگر و مزد گرفتن از آنها چه حکمى دارد؟ جواب: کار کردن نزد کافر، فى نفسه اشکال ندارد، مشروط به این که آن کار از کارهاى حرام و خلاف مصالح عمومى اسلام و مسلمانان نباشد. |
سوال 325: در منطقهاى که خدمت سربازى را انجام مىدهم، عدهاى از عشایر زندگى مىکنند که پیرو فرقهاى موسوم به اهل حق هستند. آیا استفاده از شیر و پنیر و کرهاى که در اختیار آنها قرار دارد، جایز است؟ جواب: اگر به اصول اسلام اعتقاد داشته باشند، در مسأله طهارت و نجاست، حکم سایر مسلمانان را دارند. |
سوال 326: اهل روستائى که من در آن تدریس مىکنم، نماز نمىخوانند؛ زیرا از فرقه اهل حق هستند و ما مجبور به خوردن غذا و نان آنها هستیم. چون شب و روز در آن روستا اقامت داریم، آیا نمازهاى ما اشکال دارد؟ جواب: اگر توحید و نبوت و هیچیک از ضروریات دین اسلام را انکار نکنند و معتقد به نقصى در رسالت رسول اکرم «صلى الله علیه و آله» نباشند، حکم به کفر و نجاست آنها نمىشود. در غیر این صورت باید هنگام تماس با آنها یا خوردن غذاى آنان، مسأله طهارت و نجاست مراعات شود. |
سوال 327: یکى از بستگان ما که کمونیست است، به ما در دوران کودکى اموال و لوازم زیادى بخشیده است. در صورتى که عین آنها در حال حاضر موجود باشد، چه حکمى دارند؟ جواب: اگر کفر و ارتداد او ثابت شود و در سن بلوغ و قبل از اظهار اسلام، کفر را پذیرفته باشد، اموال او حکم اموال سایر کفار را دارد. |
سوال 328: لطفا به سؤالات زیر پاسخ فرمائید: 1 - معاشرت و همنشینى و دست دادن دانشآموزان مسلمان با دانش آموزان پیرو فرقه گمراه بهائیت، اعم از این که دختر باشند یا پسر، مکلّف باشند یا غیر مکلّف، در داخل مدرسه یا خارج از آن، در دوران ابتدائى، متوسطه و پیش دانشگاهى، چه حکمى دارد؟ 2 - رفتار استادان و مربیان با دانشآموزانى که بهائى بودن خود را آشکار مىکنند و یا یقین داریم که بهائى هستند، چگونه باید باشد؟ 3 - استفاده از وسایلى که همه دانشآموزان از آنها استفاده مىکنند مانند شیر آب آشامیدنى، شیر توالت و آفتابه آن، صابون و مانند آن، با این که علم به مرطوب بودن دست و بدن داریم، چه حکمى دارد؟ جواب: همه پیروان فرقه گمراه بهائیت محکوم به نجاست هستند و در صورت تماس آنها با چیزى، مراعات مسائل طهارت در رابطه با آنها، نسبت به امورى که مشروط به طهارت است، واجب است. ولى رفتار مدیران و معلمان و مربیان با دانشآموزان بهائى باید بر اساس مقررات قانونى و اخلاق اسلامى باشد. |
سوال 329: خواهشمندیم تکلیف مؤمنین را در برخورد با فرقه گمراه بهائیت و آثار حضور پیروان آن در میان جامعه اسلامى، بیان فرمائید. جواب: همه مؤمنین باید با حیلهها و مفاسد فرقه گمراه بهائیت مقابله نموده و از انحراف و پیوستن دیگران به آن جلوگیرى کنند. |
سوال 330: گاهى بعضى از پیروان فرقه گمراه بهائیت براى ما غذا یا چیز دیگرى مىآورند، آیا استفاده از آنها براى ما جایز است؟ جواب: از هرگونه معاشرت با این فرقه ضالّه مضلّه، اجتناب نمائید. |
سوال 331: بهائیان بسیارى در اینجا کنار ما زندگى مىکنند که رفت و آمد زیادى در خانههاى ما دارند. عدهاى مىگویند که بهائىها نجس هستند و عدهاى هم آنها را پاک مىدانند. این گروه از بهائىها اخلاق خوبى از خود آشکار مىکنند، آیا آنها نجس هستند یا پاک؟ جواب: آنها نجس و دشمن دین و ایمانِ شما هستند، پس فرزندان عزیزم جدا از آنها بپرهیزید. |
سوال 332: آیا صندلىهاى ماشین و قطارى که مورد استفاده مشترک مسلمانان و کافران است، با این که کفار در بعضى از مکانها بیشتر از مسلمانها هستند و حرارت هوا باعث ترشح عرق و حتى سرایت رطوبت مىشود، محکوم به طهارت است؟ جواب: کافر اهل کتاب محکوم به طهارت است، و در هر صورت در مورد اشیاء مورد استفاده مشترک کفار و مسلمین با عدم علم به نجاست، حکم به طهارت آنها مىشود. |
سوال 333: زندگى دانشجوئى در خارج مستلزم ارتباط و معاشرت با کفار است، در چنین موردى استفاده از مواد غذائى ساخت آنها مشروط بر این که مواد حرام مثل گوشت تذکیه نشده در آنها نباشد، ولى احتمال تماس دست مرطوب کافر با آنها داده شود، چه حکمى دارد؟ جواب: مجرد احتمال تماس دست مرطوب کافر با مواد غذائى، براى وجوب اجتناب کافى نیست، بلکه تا یقین به تماس حاصل نشود، حکم به طهارت مىشود. کافر اگر از اهل کتاب باشد، نجس ذاتى نیست و تماس دست مرطوب او باعث نجاست نمىشود. |
سوال 334: اگر همه مخارج و هزینههاى فرد مسلمانى که در سایه حکومت اسلامى زندگى مىکند با کاربراى شخص غیر مسلمانى که روابط صمیمى با او دارد، تأمین شود، آیا جایز است با این فرد مسلمان روابط محکم و خانوادگى برقرار کرد و گاهى از غذاى او استفاده نمود؟ جواب: روابط مسلمانان با مسلمان مذکور اشکال ندارد. ولى اگر شخص مسلمان در اثر کار براى غیر مسلمان و ارتباط با وى خوف انحراف عقیدتى خود را داشته باشد، واجب است که این کار را ترک کند. دیگران هم باید او را نهى از منکر کنند. |
سوال 335: متأسفانه برادر همسرم به علل مختلف فاسد گردیده و از دین بطور کامل برگشته است، تا جائى که به بعضى از مقدسات دینى اهانت مىکند. در حال حاضر بعد از گذشت چند سال از ارتداد او از اسلام، طى نامهاى اظهار کرده که به اسلام ایمان دارد، ولى نه نماز مىخواند و نه روزه مىگیرد. رابطه پدر و مادرش و بقیه افرادخانواده با وى چگونه باید باشد؟ آیا عنوان کافر بر او صدق مىکند؟ آیا باید او را نجس محسوبکرد؟ جواب: بر فرض ثبوت ارتداد قبلى وى، اگر بعد از آن توبه کرده باشد، محکوم به طهارت است و ارتباط پدر و مادر و سایر خانواده با وى اشکال ندارد. |
سوال 336: آیا اگر کسى بعضى از ضروریات دین مانند روزه و غیر آن را انکار کند، حکم کافر را دارد یا خیر؟ جواب: اگر انکار هر یک از ضروریات دین به انکار رسالت یا تکذیب پیامبر اکرم اسلام «صلى الله علیه و آله» یا وارد کردن نقصى به شریعت منجر شود، باعث کفر و ارتداداست. |
سوال 337: آیا مجازاتهائى که براى مرتد و کفار حربى وضع شده، از امور سیاسى و مسئولیتهاى رهبرىاست یا این که مجازاتهاى ثابتى تا روز قیامت هستند؟ جواب: حکمِ شرعىِ الهى است. |