راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۲۲ ب.ظ
راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید |
سوال آیا تقلید، صرفا یک مسأله عقلى است یا ادله شرعى نیز دارد؟ جواب:تقلید، ادله شرعى دارد و عقل نیز حکم مىکند که شخص نا آگاه به احکام دین باید به مجتهد جامع الشرایط مراجعه کند. |
سوال2: به نظر شریف حضرتعالى، عمل به احتیاط بهتر است یا تقلید؟ جواب:چون عمل به احتیاط مستلزم شناسائى موارد و چگونگى احتیاط و صرف وقت بیشتر است، بهتر آن است که مکلّف در احکام دین از مجتهد جامعالشرائط تقلید کند. |
سوال 3: قلمرو احتیاط در احکام دین در بین فتاواى فقها چه اندازه است؟ آیا رعایت آراى فقیهان گذشته نیز لازم است؟
جواب: مراد از احتیاط در موارد آن، رعایت همه احتمالات فقهى است؛ به طورى که مکلّف مطمئن شود که به وظیفه خود عمل کرده است. |
سوال 4: دخترم بزودى به سن تکلیف مىرسد و
باید براى خود مرجع تقلیدى انتخاب کند، اما درک مسأله تقلید براى او دشوار
است، وظیفه ما نسبت به او چیست؟
جواب: اگر وى به تنهائى نمىتواند وظیفه شرعى خود را دراین باره تشخیص دهد، وظیفه شما ارشاد و راهنمائى اوست. |
سوال 5: نزد فقها معروف است که تشخیص موضوعات
احکام به عهده خود مکلّف است و وظیفه مجتهد تشخیص حکم است، ولى در عین حال
مجتهدین در بسیارى موارد، در تشخیص موضوعات احکام نیز اظهار نظر مىکنند،
آیا متابعت از نظر مجتهد در موضوع نیز واجب است؟
جواب: تشخیص موضوع، موکول به نظر خود مکلّف است و متابعت از مجتهد در تشخیص موضوع واجب نیست، مگر آنکه به آن تشخیص اطمینان پیدا کند و یا موضوع از موضوعاتى باشد که تشخیص آن نیاز به استنباط دارد. |
سوال 6: آیا کسى که در آموختن احکام دینىِ مورد نیاز خود کوتاهى مىکند، گناهکار است؟
جواب: اگر نیاموختن احکام به ترک واجب یا ارتکاب حرام بیانجامد، گناهکار است. |
سوال 7: گاهى از افراد کم اطلاع از مسائل
دینى درباره مرجع تقلید شان پرسش مىشود، مىگویند نمىدانیم، یا اظهار
مىدارند که از فلان مجتهد تقلید مىکنیم، ولى عملا التزامى به خواندن
رساله آن مجتهد و عمل به فتاواى او ندارند، اعمال این گونه افراد چه حکمى
دارد؟
جواب: اگر اعمال آنان موافق احتیاط یا مطابق با واقع یا با نظر مجتهدى باشد که وظیفه دارند از او تقلید کنند، محکوم به صحت است. |
سوال 8: با توجه به اینکه در مسائلى که مجتهد
اعلم قائل به وجوب احتیاط است، مىتوانیم به مجتهد اعلم بعد از وى مراجعه
کنیم، اگر اعلم بعد از او نیز قائل به وجوب احتیاط در مسأله باشد، آیا رجوع
به اعلم بعد از او جایز است؟ و اگر فتواى مجتهد سوم هم همانگونه بود، آیا
مىتوان به اعلم بعد از آنان مراجعه کرد؟ و همینطور...، لطفا این مسأله را
توضیح دهید.
جواب: در مسائلى که مجتهد اعلم فتوا ندارد، رجوع به مجتهدى که در آن مسأله احتیاط نکرده است و فتواى صریح دارد، با رعایت ترتیب الاعلم فالاعلم، اشکال ندارد. |