عدول از مجتهدى به مجتهد دیگر
سه شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۳، ۰۵:۳۵ ب.ظ
عدول از مجتهدى به مجتهد دیگر |
سوال 29: تا به حال در بقاء بر تقلید از
میّت، به اجازه مجتهد غیر اعلم عمل مىکردیم. اگر اجازه مجتهد اعلم شرط
بقاء بر تقلید از میّت است، آیا عدول به اعلم و طلب اجازه او براى بقاء بر
میّت بر ما واجب است؟
جواب: اگر فتواى غیر اعلم موافق با فتواى اعلم در این مسأله باشد، عمل به فتواى غیر اعلم اشکال ندارد و نیازى به عدول به اعلم نیست. |
سوال 30: آیا در عدول از یکى از فتاواى امام
خمینى «قدس سره» واجب است به فتواى مجتهدى که از او براى بقاء بر تقلید
میّت اجازه گرفتهام، رجوع کنم یا آنکه به فتواى سایر مجتهدین هم مىشود
عمل کرد؟
جواب: احتیاط در رجوع به فتاواى همان مجتهد است، مگر آنکه مجتهد زنده دیگر اعلم از آن مجتهد و فتواى او در مسأله مورد عدول مخالف فتواى مجتهد اول باشد، که احتیاط واجب در این صورت، رجوع به مجتهد اعلم است. |
سوال 31: آیا عدول از اعلم به غیر اعلم جایز است؟
جواب: احتیاط واجب، عدم عدول از مجتهد زنده به مجتهد زنده دیگر است، مخصوصا در صورتى که مرجع تقلید اول اعلم باشد. |
سوال 32: جوانى هستم ملتزم به احکام شرعى، در
گذشته قبل از رسیدن به سن تکلیف مقلد حضرت امام (ره) بودم، ولى این تقلید
مبتنى بر بیّنه شرعى نبود بلکه بر این اساس بود که تقلید از امام سبب برائت
ذمّه مىگردد. بعد از مدّتى به مرجع دیگرى عدول کردم، در حالى که این عدول
هم صحیح نبود و بعد از درگذشت آن مرجع، به جنابعالى عدول کردم. لطفا حکم
تقلیدم از آن مرجع و حکم اعمالم در آن مدت و تکلیف فعلىام را بیان
فرمائید.
جواب: آن دسته از اعمال شما که بر اساس فتواى امام «قدس سره»، چه در حال حیات با برکت وى و چه بعد از رحلت ایشان، بنا بر بقاء بر تقلید از امام «قدس سره» انجام گرفته، محکوم به صحت است. ولى اعمالى که به تقلید غیر منطبق با موازین شرعى از مرجع دیگرى انجام یافته، اگر منطبق با فتواى کسى که هم اکنون باید از او تقلید کنید، باشد، محکوم به صحت و موجب برائت ذمه است، والّا قضاى آنها بر شما واجب است. در حال حاضر شما بین بقاء بر تقلید از امام راحل طاب ثراه و بین عدول به کسى که بر اساس موازین شرعى او را شایسته تقلید مىدانید، مخیّر هستید. |