نماز جمعه
شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۳، ۰۷:۳۹ ب.ظ
نماز جمعه |
سوال 606: نظر جنابعالى درباره شرکت در نماز
جمعه با توجه به اینکه در عصر غیبت حضرت حجت «عجل الله تعالى فرجه الشریف»
به سر مىبریم، چیست؟ اگر افرادى اعتقاد به عدالت امام جمعه نداشته باشند،
آیا تکلیف شرکت در نماز جمعه از آنان ساقط مىشود؟ جواب: هر چند نماز جمعه در عصر حاضر واجب تخییرى است و حضور در آن واجب نیست، ولى با توجه به فوائد و آثار شرکت در آن، سزاوار نیست که مؤمنین خود را از برکات حضور در این نماز به مجرد تشکیک در عدالت امام جمعه و یا عذرهاى واهى دیگر، محروم سازند. |
سوال 607: معناى وجوب تخییرى در مسأله نماز جمعه چیست؟ جواب: معناى آن این است که مکلّف در اداى فریضه واجب ظهر روز جمعه بین خواندن نماز جمعه یا نماز ظهر مخیر است. |
سوال 608: نظر جنابعالى در مورد شرکت نکردن در نماز جمعه بر اثر بى مبالاتى، چیست؟ جواب: ترک حضور و شرکت نکردن در نماز عبادى سیاسى جمعه به خاطر اهمیت ندادن به آن، شرعا مذموم است. |
سوال 609: بعضى از مردم به دلیل عذرهاى واهى و گاهى بر اثر اختلاف دیدگاهها، در نماز جمعه شرکت نمىکنند، نظر جنابعالى در این باره چیست؟ جواب: نماز جمعه هر چند واجب تخییرى است، ولى خوددارى از شرکت در آن بصورت دائمى وجه شرعى ندارد. |
سوال 610: آیا اقامه نماز جماعت ظهر همزمان با اقامه نماز جمعه در مکان دیگرى نزدیک محل اقامه نماز جمعه جایز است؟ جواب: این کار فى نفسه اشکال ندارد و موجب برائت ذمّه مکلّف از فریضه ظهر جمعه مىشود، زیرا در عصر حاضر، نماز جمعه واجب تخییرى است، ولى با توجه به اینکه اقامه نماز جماعت ظهر در روز جمعه در مکانى نزدیک محل اقامه نماز جمعه باعث تفرقه صفوف مؤمنین مىشود و چه بسا در نظر مردم بىاحترامى و اهانت به امام جمعه و کاشف از بى اعتنائى به نماز جمعه است، بنابراین سزاوار است که مؤمنین اقدام به انجام آن نکنند، و حتى در صورتى که مستلزم مفاسد و حرام باشد، واجب است از اقامه آن اجتناب کنند. |
سوال 611: آیا خواندن نماز ظهر در فاصله
زمانى بین نماز جمعه و نماز عصر، جایز است؟ اگر نماز عصر را شخصى غیر از
امام جمعه بخواند، آیا اقتدا به او در نماز عصر جایز است؟ جواب: نماز جمعه مجزى از نماز ظهر است، ولى خواندن آن بعد از نماز جمعه از باب احتیاط اشکال ندارد و اقتدا در نماز عصر روز جمعه به غیر امام جمعه اشکال ندارد، ولى هرگاه بخواهد با مراعات احتیاط در خواندن نماز ظهر پس از خواندن نماز جمعه نماز عصر را به جماعت بخواند، احتیاط کامل این است که به کسى اقتدا نماید که نماز ظهر را احتیاطا بعد از نماز جمعه خوانده است. |
سوال 612: اگر امام جمعه نماز ظهر را بعد از نماز جمعه نخواند، آیا مأموم مىتواند آن را احتیاطا به جا آورد؟ جواب: براى او جایز است. |
سوال 613: آیا بر امام جمعه کسب اجازه از حاکم شرع واجب است؟ مراد از حاکم شرع چه کسى است؟ و آیا این حکم در شهرهاى دور دست هم جارى است؟ جواب: اصل جواز امامت براى اقامه نماز جمعه متوقف بر این اجازه نیست، ولى ترتب احکام نصب وى براى امامت جمعه متوقف بر این است که منصوب از طرف ولى امر مسلمین باشد و این حکم شامل هر سرزمین و شهرى که ولى امر مسلمین در آن حاکم و مطاع است، مىشود. |
سوال 614: آیا جایز است امام جمعه منصوب در صورت نبودن مانع یا معارض نماز جمعه را در غیر از مکانى که براى آنجا نصب شده، اقامه نماید؟ جواب: این عمل فى نفسه جایز است، ولى ا حکام انتصاب براى امامت جمعه بر آن مترتب نمىشود. |
سوال 615: آیا انتخاب امام جمعه موقت باید به
وسیله ولى فقیه باشد یا اینکه خود ائمه جمعه مىتوانند افرادى را به عنوان
امام جمعه موقت انتخاب نمایند؟ جواب: جایز است امام جمعه منصوب شخصى را به عنوان جانشین موقت براى خودش انتخاب کند، ولى بر امامت فرد نائب، احکام انتصاب از طرف ولى فقیه مترتب نمىشود. |
سوال 616: اگر مکلّف امام جمعه منصوب را عادل
نداند و یادر عدالت او شک داشته باشد، آیا براى حفظ وحدت مسلمانان
مىتواند به او اقتدا کند؟ آیا کسى که در نماز جمعه شرکت نمىکند، جایز است
دیگران را تشویق به عدم حضور در آن نماید؟ جواب: اقتدا به کسى که او را عادل نمىداند و یا در عدالت وى شک دارد، صحیح نیست و نماز جماعت او هم صحیح نمىباشد، ولى حضور و شرکت در نماز جماعت براى حفظ وحدت اشکال ندارد، و در هر صورت حق ندارد دیگران را ترغیب و تشویق به عدم حضور در نماز جمعه کند. |
سوال 617: شرکت نکردن در نماز جمعه که براى مکلّف دروغگوئىِ امام جمعه آن ثابت شده است، چه حکمى دارد؟ جواب: مجرد کشف خلاف چیزى که امام جمعه گفته، دلیل بر دروغگوئى او نیست، زیرا ممکن است گفته او از روى اشتباه یا خطا و یا توریه باشد، و سزاوار نیست انسان به مجرد توهّم خروج امام جمعه از عدالت، خود را از برکات نماز جمعه محروم نماید. |
سوال 618: آیا تشخیص و احراز عدالت امام جمعه
منصوب از طرف امام راحل یا ولى فقیه عادل، بر مأموم واجب است، یا اینکه
انتصاب او به امامت جمعه براى اثبات عدالت وى کافى است؟ جواب: اگر نصب او به امامت جمعه موجب وثوق و اطمینان مأموم به عدالت وى شود، در صحت اقتدا به او کافى است. |
سوال 619: آیا تعیین امام جماعت براى مساجد
از طرف علماى مورد اطمینان، یا تعیین ائمه جمعه از طرف ولىّ امر مسلمین،
نوعى شهادت بر عدالت آنان محسوب مىشود یا اینکه باید در باره عدالت آنان
تحقیق شود؟ جواب: اگر نصب امام جمعه یا جماعت موجب اطمینان به عدالت وى شود، اقتدا به او جایز است. |
سوال 620: در صورت شک در عدالت امام جمعه و یا خداى نکرده یقین به عدم آن، آیا اعاده نمازهائى که پشت سر او خواندهایم، واجب است؟ جواب: اگر شک در عدالت یا یقین به عدم عدالت بعد از فراغ از نماز باشد، نمازهاى خوانده شده صحیح است و اعاده آنها واجب نیست. |
سوال 621: شرکت در نماز جمعه که از طرف
دانشجویان کشورهاى اسلامى در کشورهاى اروپائى و غیر آنها برگزار مىشود و
بیشتر شرکت کنندگان در آن و همچنین امام جمعه از برادران اهل سنت هستند، چه
حکمى دارد؟ و در این صورت آیا خواندن نماز ظهر بعد از اقامه نماز جمعه
واجب است؟ جواب: شرکت در آن براى حفظ وحدت و اتحاد مسلمانان اشکال ندارد و خواندن نماز ظهر واجب نیست. |
سوال 622: در یکى از شهرهاى پاکستان مدت چهل
سال است که نماز جمعه برگزار مىشود. در حال حاضر شخصى بدون رعایت فاصله
شرعى بین دو نماز جمعه، اقدام به برگزارى نماز جمعه دیگرى نموده که منجر به
بروز اختلاف بین نمازگزاران شده است، این عمل شرعا چه حکمى دارد؟ جواب: انجام هر گونه کارى که منجر به بروز اختلاف بین مؤمنین و پراکندگى صفوف آنان شود، جایز نیست، چه رسد به مثل نماز جمعه که از شعائر اسلامى و از مظاهر وحدت صفوف مسلمانان است. |
سوال 623: خطیب مسجد جامع جعفرى در راولپندى
اعلام نموده که نماز جمعه به علت کارهاى ساختمانى در آن برگزار نخواهد شد، و
اکنون که عملیات تعمیر مسجد به پایان رسیده، با مشکلى مواجه شدهایم و آن
اینکه در فاصله چهار کیلومترى ما نماز جمعه در مسجد دیگرى اقامه مىشود. با
توجه به مسافت مزبور آیا اقامه نماز جمعه در مسجد جامع جعفرى صحیح است یا
خیر؟ جواب: اگر فاصله بین دو نماز جمعه یک فرسخ شرعى نباشد، نماز جمعهاى که بعد از نماز جمعه اول برگزار مىشود، باطل است و در صورتى که مقارن هم اقامه شوند هر دو باطل مىباشند. |
سوال 624: آیا خواندن نماز جمعه که به صورت
جماعت اقامه مىشود، به طور فرادى صحیح است؟ بدین معنى که شخصى نماز جمعه
را به صورت فرادى در کنار کسانى که آن را به نحو جماعت برگزار مىکنند،
بخواند. جواب: از شرائط صحت نماز جمعه، این است که به صورت جماعت اقامه شود. نماز جمعه به نحو فرادى صحیح نیست. |
سوال 625: کسى که نمازش شکسته است آیا مىتواند آن را به صورت جماعت پشت سر امام جمعه بخواند؟ جواب: نماز جمعه از مأموم مسافر صحیح و مجزى از نماز ظهر است. |
سوال 626: آیا ذکر نام مبارک حضرت زهرا سلام
الله علیها به عنوان یکى از ائمه مسلمانان در خطبه دوم نماز جمعه واجب است؟
یا اینکه واجب است ذکر نام آن حضرت به قصد استحباب باشد؟ جواب: عنوان ائمه مسلمین شامل حضرت زهراى مرضیه علیها السلام نمىشود و ذکر نام مبارک آن حضرت در خطبه نماز جمعه واجب نیست، ولى تبرک جستن به ذکر نام شریف آن حضرت اشکال ندارد، بلکه امرى پسندیده و موجب اجر و ثواب است. |
سوال 627: در حالى که امام جمعه نماز جمعه رااقامه مىکند، آیا مأموم مىتواند براى خواندن نماز واجب دیگرى به او اقتدا نماید؟ جواب: صحت آن، محل اشکال است. |
سوال 628: آیا خواندن خطبههاى نماز جمعه قبل از وقت ظهر شرعى صحیح است؟ جواب: خواندن آن قبل از زوال جائز است، ولى احتیاط آن است که قسمتى از آن در وقت ظهر باشد. |
سوال 629: اگر مأموم چیزى از خطبههاى نماز
جمعه را درک نکند، بلکه فقط هنگام نماز حاضر شود و به امام جمعه اقتدا
نماید. آیا نماز او صحیح و مجزى است؟ جواب: نماز او صحیح و مجزى است، حتى اگر امام را در رکوع رکعت آخر نماز جمعه درک کند. |
سوال 630: نماز جمعه در شهر ما یک ساعت و نیم
بعد از اذان ظهر اقامه مىشود، آیا این نماز مجزى از نماز ظهر است یا
اینکه اعاده آن لازم است؟ جواب: وقت نماز جمعه از اول زوال خورشید شروع مىشود و أحوط آن است که از اوائل عرفى زوال در حدود یکى دو ساعت به تأخیر نیفتد. |
سوال 631: کسى که توانائى رفتن به نماز جمعه
را ندارد، آیا مىتواند نمار ظهر و عصر را در اوائل وقت بخواند یا اینکه
باید صبر کند تا نماز جمعه تمام شود و بعد از آن نماز ظهر و عصر را بخواند؟ جواب: صبر کردن بر او واجب نیست و مىتواند نماز ظهر و عصر را در اول وقت بخواند. |
سوال 632: اگر امام جمعه منصوب، سالم و حاضر
در محل برگزارى نماز جمعه باشد، آیا جایز است، که امام جمعه موقت را مکلّف
به اقامه نماز جمعه نماید؟ آیا صحیح است به امام جمعه موقت اقتدا کند؟ جواب: اقامه نماز جمعه به امامت نایب امام جمعه منصوب و اقتداى امام منصوب به نائب خود اشکال ندارد. |