احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

احکام تقلید
مسأله ۱ ـ شخص مسلمان باید عقیده‌اش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمی‌تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به‌صرف اینکه او گفته است قبول کند. ولی چنانچه شخص به عقاید حقّه اسلام یقین داشته باشد، و آنها را اظهار نماید ـ هرچند از روی بصیرت نباشد ـ آن شخص مسلمان و مؤمن است، و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری می‌شود.
و اما در احکام دین ـ در غیر ضروریات و قطعیات ـ باید شخص یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است.
مثلاً: اگر گروهی از مجتهدین عملی را حرام می‏دانند، و گروه دیگر می‏‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد.
و اگر عملی را بعضی واجب، و بعضی مستحب می‌دانند، آن را بجا آورد.
پس کسانی که مجتهد نیستند، و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

بخت آزمایى‏

يكشنبه, ۱۴ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۱۶ ب.ظ



 

بخت آزمایى‏

سوال 1237: خرید و فروش بلیطهاى بخت‏آزمایى و جایزه‏اى که مکلّف مى‏برد، چه حکمى دارد؟
جواب: خرید و فروش بلیطهاى بخت آزمایى صحیح نیست و شخصى که جایزه را برده‏است، مالک آن نمى‏شود و حق دریافت آن را ندارد.

سوال 1238: تهیه اوراقى که به نام ارمغان بهزیستى بین مردم منتشر مى‏شود و پرداخت پول براى آنها و شرکت در قرعه‏کشى این برگه‏ها، چه حکمى‏دارد؟
جواب: توزیع و نشر اوراق جمع‏آورى تبرّعات از مردم براى صرف آن در امور خیریّه و تشویق و ترغیب متبرّعین با قید قرعه منع شرعى ندارد و همچنین پرداخت وجه براى تهیّه این اوراق به قصد شرکت در امور خیر، مانعى ندارد.

سوال 1239: شخصى ماشینى دارد که آن را در معرض بخت آزمایى قرار داده است، به این صورت که فرد شرکت‏کننده در مسابقه اقدام به خرید برگه‏اى که در تاریخ معیّن و به قیمت معیّنى قرعه‏کشى خواهد شد مى‏کند و در پایان مدّت مذکور و شرکت کردن تعدادى از مردم، قرعه‏کشى صورت مى‏گیرد و کسى که قرعه به نام او در آمده، برنده مى‏شود و ماشین گران قیمت را تحویل مى‏گیرد، آیا این روش براى فروش ماشین از طریق قرعه‏کشى شرعا جایز است؟
جواب: فروش ماشین به شخصى که در قرعه‏کشى شرکت کرده و قرعه به نام او افتاده، در صورتى که خرید و فروش بعد از قرعه کشى انجام پذیرد، اشکال ندارد، ولى تصرّف فروشنده در اموال افراد دیگرى که مال خود را براى شرکت در قرعه‏کشى به او پرداخت کرده‏اند، أکل مال به باطل است و واجب است آن اموال را به آنان برگرداند.

سوال 1240: آیا فروش اوراق جمع‏آورى کمکهاى خیرخواهانه عموم مردم به این صورت که بعدا قرعه‏کشى شده و قسمتى از مال جمع‏آورى شده به عنوان هدیه به برندگان داده شود و بقیه آن صرف کارهاى عام المنفعه شود، جایز است؟
جواب: نامگذارى این عمل تحت عنوان «بیع» صحیح نیست، بله انتشار این اوراق و جمع‏آورى کمک‏ها براى امور خیریّه اشکال ندارد و تشویق مردم به کمک‏کردن با وعده اعطاى جایزه به کسى که قرعه به نام او در آید، جایز است. مشروط بر این که مردم این اوراق را به قصد شرکت در امور خیر، تهیّه نمایند.

سوال 1241: آیا خرید اوراق قرعه‏کشى بخت آزمایى(لوتو)، با توجه به اینکه تحت مالکیت شرکت خاصى است و 20% سود آن به مؤسسه‏هاى خیریّه زنان پرداخت مى‏شود، جایز است یاخیر؟
جواب: برگه‏هاى بخت آزمایى، مالیّت ندارند واین اوراق در حکم آلت قمار هستند بنابراین خرید و فروش آنها جایز نیست و مبلغى را هم که برندگان قرعه‏کشى این برگه‏ها دریافت مى‏کنند، حلال نیست.
  • yalda solimani

بخت آزمایى‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی