جهاد
شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۳، ۰۵:۵۹ ب.ظ
جهاد |
سوال 1048: جهاد ابتدائى در زمان غیبت امام
معصوم «علیه السلام» چه حکمى دارد؟ آیا جایز است که فقیه جامع الشرائط
مبسوط الید (ولىّ امر مسلمین) حکم به آن کند؟ جواب: بعید نیست که حکم به جهاد ابتدائى توسط فقیه جامع الشرائطى که متصدّى ولایت امر مسلمین است، در صورتى که مصلحت آن را اقتضا کند، جایز باشد، بلکه این نظر اقوى است. |
سوال 1049: اقدام به دفاع از اسلام هنگام تشخیص خطر براى اسلام، بدون رضایت والدین چه حکمى دارد؟ جواب: دفاع از اسلام و مسلمین واجب است و متوقف بر اذن والدین نیست، ولى در عین حال سزاوار است که انسان تا مىتواند رضایت آنان را جلب کند. |
سوال 1050: آیا اهل کتابى که در کشورهاى اسلامى زندگى مىکنند، حکم اهل ذمّه را دارند؟ جواب: آنان تا زمانى که مطیع قوانین و مقررات دولت اسلامى که در حمایت آن زندگى مىکنند، باشند و کارى که منافى با أمان است، انجام ندهند، حکم معاهد را دارند. |
سوال 1051: آیا جایز است که یکى از مسلمانان
یک کافر کتابى یا غیر کتابى، اعم از زن یا مرد را در سرزمین کفر یا سرزمین
مسلمانان به تملک خود در آورد؟ جواب: این کار جایز نیست، هر گاه کفّار به سرزمین اسلامى حمله کنند و کسانى از آنان به دست مسلمین اسیر شود، سرنوشت اسیران جنگى در دست حاکم اسلامى است و آحاد مسلمانان حق تعیین سرنوشت اسراء را ندارند. |
سوال 1052: اگر فرض کنیم که حفظ اسلام ناب محمدى «صلى الله علیه و آله» متوقف بر ریختن خون نفس محترمى باشد، آیا این کار جایز است؟ جواب: ریختن به ناحقِ خونِ نفسِ محترمه شرعا حرام است و با احکام اسلام ناب محمدى «صلى الله علیه و آله» تعارض دارد. بنابراین سخن مزبور که حفظ اسلام ناب محمدى متوقف بر ریختن خون انسان بیگناهى باشد، بى معنى است، ولى اگر منظور از آن اقدام مکلّف به جهاد فى سبیل الله عزّت آلاؤه و دفاع از اسلام ناب محمدى در مواردى که احتمال کشته شدن او وجود دارد، باشد، این فرض موارد مختلفى دارد، اگر مکلف طبق تشخیص خود احساس کند که کیان اسلام در خطر است، باید براى دفاع از اسلام قیام کند، حتى اگر در معرض کشته شدن باشد. |