احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

احکام تقلید
مسأله ۱ ـ شخص مسلمان باید عقیده‌اش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمی‌تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به‌صرف اینکه او گفته است قبول کند. ولی چنانچه شخص به عقاید حقّه اسلام یقین داشته باشد، و آنها را اظهار نماید ـ هرچند از روی بصیرت نباشد ـ آن شخص مسلمان و مؤمن است، و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری می‌شود.
و اما در احکام دین ـ در غیر ضروریات و قطعیات ـ باید شخص یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است.
مثلاً: اگر گروهی از مجتهدین عملی را حرام می‏دانند، و گروه دیگر می‏‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد.
و اگر عملی را بعضی واجب، و بعضی مستحب می‌دانند، آن را بجا آورد.
پس کسانی که مجتهد نیستند، و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

سرمایه‏

جمعه, ۱۲ دی ۱۳۹۳، ۰۳:۱۴ ب.ظ


 
سرمایه‏

سوال 942: شرکتى از برادران فرهنگى به نام شرکت تعاونى فرهنگیان چندین سال است که تأسیس گردیده و سرمایه آن از همان ابتدا از سهم تعدادى از فرهنگیان تشکیل شده بود که هریک صد تومان پرداختند، در ابتدا سرمایه شرکت کم بود، ولى در حال حاضر با افزایش تعداد اعضاء، سرمایه آن بالغ بر هجده میلیون تومان به اضافه ماشینهاى شرکت است. سود آن بین سهامداران به نسبت سهمشان تقسیم مى‏شود، و هریک از آنان براحتى مى‏تواند سهم خود را دریافت نموده و با شرکت تسویه حساب نماید. تاکنون خمس سرمایه و سود آن پرداخت نشده است، آیا با توجه به موقعیت من به عنوان رئیس هیئت ادارى شرکت، جایز است که اگر خمسى به حساب شرکت تعلق بگیرد، اقدام به پرداخت آن کنم؟ آیا رضایت سهامداران در این باره شرط است؟
جواب: پرداخت خمس سرمایه شرکت و سود حاصل از آن، تکلیف هریک از اعضا نسبت به سهم خود از مجموع دارائى شرکت است، و انجام این کار توسط مسئول هیئت ادارى آن، متوقف بر کسب اجازه و وکالت از سهامداران شرکت است.

سوال943: تعدادى از افراد تصمیم به ایجاد صندوق قرض‏الحسنه بین خود گرفته‏اند تا هنگام نیاز به یکدیگر قرض‏الحسنه بدهند. هر عضو علاوه بر مبلغى که در ابتداى تشکیل پرداخته، بایستى هرماه براى افزایش موجودى صندوق مبلغى را بپردازد، امیدواریم لطف فرموده چگونگى پرداخت خمس هر عضو را بیان فرمائید و در صورتى که سرمایه صندوق به طور دائمى به عنوان قرض در دست اعضا باشد، اداى خمس آن چگونه خواهد بود؟
جواب: اگر هر یک از افراد سهامدار سهم شراکت خود را از منفعت کسب یا از حقوق خود بعد از پایان سال خمسى پرداخته باشد، واجب است خمس آن را بپردازد. ولى اگر آن را در بین سال داده است، در صورتى که دریافت آن براى او در پایان سال خمسى وى ممکن باشد، باید خمس آن را در پایان سال بدهد، و در غیر این صورت تا آن را از صندوق دریافت نکرده، پرداخت خمس آن بر او واجب نیست.

سوال944: آیا صندوق قرض‏الحسنه شخصیت حقوقى مستقلى دارد؟ اگر داشته باشد، آیا به سود حاصل، خمس تعلّق مى‏گیرد؟ اگر شخصیت حقوقى مستقلى نداشته باشد، کیفیت پرداخت خمس آن چگونه است؟
جواب: اگر سرمایه صندوق ملک شخصى اشخاص به نحو اشتراک باشد، سود حاصل از آن، نسبت به سهم هریک از اعضا ملک شخصى او خواهد بود و باید خمس آن را در زائد برمؤونه سالش بپردازد. ولى اگر سرمایه صندوق ملک شخص یا اشخاص نباشد مثل اینکه از مال وقف عام و مانند آن باشد، سود حاصل از آن، خمس ندارد.

سوال945: تعداد دوازده نفر از مؤمنین توافق کرده‏اند که هریک از آنان هرماه مثلا بیست دینار در صندوقى بریزند، و در هر ماه یک نفر آن مبلغ را برداشته و به مصرف هزینه‏هاى شخصى خود برساند، که بعد از دوازده ماه نوبت به آخرین نفر خواهد رسید، بدین معنى که او آنچه را در این مدت پرداخته که مقدار آن دویست و چهل دینار مى‏شود، برمى‏دارد، آیا خمس بر او واجب است یا اینکه جزء مؤونه وى محسوب مى‏شود؟ اگر این فرد سال خمسى معینى داشته باشد و مقدارى از پولى که دریافت شده، پس از پایان سال نزد او بماند، آیا جایز است براى این قسمت از آن مبلغ، سال خمسى معینى قرار دهد تا از لزوم پرداخت خمس آن رهائى یابد؟
جواب: آنچه را که افراد به صندوق مى‏پردازند، اگر از درآمد سالانه شان در بین سال باشد، هر آنچه را که هر یک از افراد در نوبت خود از صندوق دریافت مى‏نماید تا در مخارج سال صرف کند اگر مقدارى از آن قرض از صندوق و مقدارى معادل مبالغى باشد که از منافع همان سال به صندوق پرداخته است، خمس ندارد، ولى اگر از منافع سال قبل باشد، باید خمس آنچه را که از منافع سال قبل است، بپردازد، و اگر از منافع هر دو سال باشد، منفعت هرسالى حکم خاص خود را دارد، و چنانچه مبلغ دریافتى او از سهم خود که از منافع سال به صندوق واریز نموده، زائد بر مخارج آن سال باشد، نمى‏تواند براى رهائى از خمس مقدار زائد، سال خمسى مستقلى براى آن قرار دهد، بلکه واجب است که براى همه منافع سالانه خود یک سال خمسى قرار دهد و خمس مازاد بر مؤونه آن سال را بپردازد.

سوال946: خانه‏اى را با پرداخت مبلغى به عنوان رهن اجاره کرده‏ام، آیا پس از گذشت یک سال به آن مبلغ خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: مبلغى را که به مؤجر قرض داده‏اید، اگر از منعفت کسب باشد،تا مادامیکه به آن براى این منظور نیاز دارید پرداخت خمس آن واجب نیست، ولى بعدا هر وقت آن را دریافت نمودید، باید خمس آن را بپردازید.

سوال947: ما براى انجام کارهاى عمرانى احتیاج به هزینه زیادى داریم که پرداخت یکباره آن براى ما مشکل است، لذا اقدام به تأسیس صندوقى براى عمران کرده‏ایم، و هر ماه مبلغى را در آن به ودیعه مى‏گذاریم و بعد از آنکه مقدارى جمع شد، آن را صرف کارهاى عمرانى مى‏کنیم، آیا به این مال پس‏انداز شده خمس تعلّق مى‏گیرد؟
جواب: اگر مبالغ پرداخت شده از طرف هر شخص از در آمد سال او باشد و تا زمان مصرف آن در کارهاى عمرانى تحت مالکیت او باقى بماند و آن شخص بتواند در پایان سال خمسى آن را از صندوق پس بگیرد، واجب است که خمس آن را بپردازد.

سوال948: چند سال قبل اقدام به محاسبه اموالم و تعیین سال خمسى براى خودم نمودم، در آن زمان نود و هشت رأس گوسفند که خمس آنها داده شده بود و همچنین مقدارى پول نقد و یک موتورسیکلت داشتم. چند سال است که گوسفندان من براثر فروش تدریجى آنها کم شده، ولى پول نقدم زیاد شده است. در حال حاضر شصت رأس گوسفند و مقدارى پول نقد دارم، آیا پرداخت خمس این پول بر من واجب است یا اینکه فقط باید خمس مقدار زیادى آن را بدهم؟
جواب: اگر مجموع قیمت گوسفندهاى موجود با اموال نقدى که دارید، بیشتر از مجموع قیمت نود و هشت رأس گوسفند با پول نقدى باشد که قبلا خمس آن را پرداخت کرده‏اید، مقدار زائد خمس دارد.

سوال949: فردى ملکى (خانه یا زمین) دارد که خمس به آن تعلق گرفته است، آیا مى‏تواند خمس آن را از درآمد سال بپردازد؟ یا اینکه واجب است اول خمس سود را بدهد و سپس خمس ملک را از سود مخمّس پرداخت کند؟
جواب: اگر بخواهد خمس آن را از درآمد سال بپردازد، واجب است که خمس آن را هم بپردازد.

سوال950: اموالى را از محل پولى که بنیاد شهید ماهیانه به فرزندان صغیر شهداى عزیز مى‏پردازد یا از محل سود کارخانه یا زمین زراعى که ملک بعضى از شهداى عزیز جهت امرار معاش شان بوده، براى فرزندان شهدا پس‏انداز کرده‏ایم و گاهى مقدارى از این اموال پس انداز شده براى تأمین نیازهاى ضرورى آنان مصرف مى‏شود. خواهشمندیم بیان فرمائید که آیا این سودها و حقوق پس‏انداز شده خمس دارد یا اینکه تا زمانى که بزرگ نشده‏اند، خمس ندارد؟
جواب: آنچه به فرزندان عزیز شهدا از پدران آنان به ارث مى‏رسد و یا توسط بنیاد شهید به آنان پرداخت مى‏شود، خمس ندارد، ولى از سود حاصل از ارث یا هدیه‏اى که بنیاد شهید به آنان مى‏دهد، آن مقدارى که تا زمان رسیدن به بلوغ شرعى در ملک آنان باقى مى‏ماند، بنابر احتیاط بر هریک از آنان واجب است که بعد از رسیدن به سن تکلیف، خمس سود آن را بپردازد.

سوال951: آیا به مالى که انسان براى تحصیل درآمد و انجام معاملات تجارى مصرف مى‏کند، خمس تعلّق مى‏گیرد یا خیر؟
جواب: آنچه را که از در آمد سال براى به دست آوردن درآمد از کارهاى تجارى و غیر آن مصرف مى‏کند از قبیل هزینه‏هاى انباردارى، حمل و نقل، وزن کردن، واسطه معامله و مانند آن، از درآمد همان سال استثنا مى‏شود و خمس ندارد.

سوال952: آیا اصل سرمایه و سود آن خمس دارد؟
جواب: اگر انسان سرمایه را با کسب و کار (اعم از حقوق و غیره) به دست آورده باشد، خمس دارد، ولى سود حاصل از تجارت با آن هر مقدار که صرف مؤونه زندگى مى‏شود خمس ندارد، و اگر چیزى از آن از مخارج سال زیاد بیاید، خمس دارد.

سوال953: اگر کسى طلاى مسکوک داشته باشد و به حد نصاب هم برسد، آیا علاوه بر زکات، پرداخت خمس آن هم واجب است؟
جواب: اگر جزء منفعت کسب محسوب شود، حکم سایر درآمدهاى کسب را در وجوب خمس دارد.

سوال954: من و همسرم از کارمندان وزارت آموزش و پرورش هستیم، همسرم همیشه حقوق خود را به من هدیه مى‏کند، و با مقدارى پول در شرکت کشاورزى کارمندان آموزش و پرورش که عضو آن هستم، سهیم شده‏ام، ولى نمى‏دانم که آن مبلغ از حقوق خودم بوده یا همسرم، با توجه به اینکه پولى که از حقوق ماهیانه همسرم تا پایان سال خمسى‏ام پس‏انداز شده کمتر از پولى است که او در طول سال مى‏گیرد، آیا به مبلغ مذکور خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: آنچه از اموال پس‏انداز شده و از پولى که بابت خرید سهم الشرکه پرداخته‏اید که مربوط به حقوق خودتان است، خمس دارد، و آن قسمت که توسط همسرتان هدیه شده، خمس ندارد، و آنچه را هم که شک دارید از حقوق خودتان است یا همسرتان، پرداخت خمس آن واجب نیست، اگر چه احوط پرداخت خمس و یا مصالحه آن است.

سوال955: آیا به پولى که به مدت دو سال به صورت قرض‏الحسنه در بانک بوده، خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: هر مقدارى که از منفعت کسب پس‏انداز مى‏شود، یک‏بار به آن خمس تعلق مى‏گیرد و پس‏انداز آن در بانک به صورت قرض‏الحسنه موجب سقوط خمس آن نمى‏شود. بله، قرضى که نمى‏تواند آن را تا سر سال خمسى از قرض گیرنده پس بگیرد، تا آن را پس نگرفته، پرداخت خمس آن واجب نیست.

سوال956: شخصى که برخود یا خانواده تحت تکفل خود سخت مى‏گیرد تا بتواند مقدارى پس‏انداز نماید و یا مقدارى قرض مى‏کند تا بتواند مشکلات زندگى‏اش را حلّ کند، اگر مال پس‏انداز شده و یا مالى که قرض گرفته، تا سر سال باقى بماند، آیا خمس به آن تعلق مى‏گیرد؟
جواب: سود پس‏انداز شده اگر براى صرف در احتیاجات زندگى باشد و در آینده نزدیک مثلا تا دو سه ماه بعد از پایان سال خمسى در همان مورد صرف شود، پرداخت خمس آن واجب نیست و خمس پولى که قرض کرده است، برعهده قرض گیرنده نیست، ولى اگر از درآمد سال خود قسطهاى آن را بپردازد و عین مالى که قرض گرفته هنگام رسیدن سال خمسى نزد او باقى باشد، واجب است که خمس آن را به میزان اقساطى که پرداخت نموده، بپردازد.

سوال957: دو سال است قطعه زمینى را براى ساخت خانه خریده‏ام، اگر از مخارج روزمره پولى را براى ساختن خانه در آن پس انداز کنم، زیرا در حال حاضر مستأجر هستم، آیا در پایان سال به آن خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: اگر عین مال از در آمد سال را قبل از رسیدن سال خمسى به مصالح ساختمانى مورد نیاز تبدیل کنید، و یا آنکه پول پس انداز شده از درآمد سال را مى‏خواهید تا چند ماه پس از پایان سال خمسى صرف ساختمان مسکن خود نمائید، خمس ندارد.

سوال958: من تصمیم به ازدواج گرفته‏ام، و براى کسب درآمد، قسمتى از سرمایه خود را به دانشگاه سپرده‏ام، آیا مصالحه در رابطه با خمس آن امکان دارد؟
جواب: اگر مال مذکور از منفعت کسب شما باشد، با گذشت سال خمسى، پرداخت خمس آن واجب است و خمسِ قطعى قابل مصالحه نیست.

سوال959: سازمان حج در سال گذشته اقدام به خرید همه اثاثیه و لوازم مورد نیاز کاروان حج که ملک اینجانب بود، کرد، من پول لوازم فروخته شده‏ام را که دویست و چهارده هزار تومان بود، در تابستان امسال دریافت کردم، علاوه بر آن، مبلغ هشتاد هزار تومان در سال گذشته گرفته‏ام، با توجه به اینکه سال خمسى براى خود تعیین کرده‏ام و هر سال خمس زائد بر مؤونه را مى‏پردازم، و با توجه به اینکه اثاثیه و لوازم مذکور مورد نیاز من در ایام عهده دارى مدیریت کاروان حج جهت اداره حجّاج بوده است، و در وقت فروش آن ترقى قیمت نسبت به قیمت خرید آن داشته است، آیا پرداخت خمس پول فروش آن یا خمس تفاوت قیمت آن در حال حاضر واجب است؟
جواب: اگر لوازم را با مال مخمس خریده باشید، پول فروش آن خمس ندارد، در غیر این صورت، پرداخت خمس آن واجب است.

سوال960: من صاحب مغازه‏اى هستم که هر سال پول نقد و جنس‏هاى خود را محاسبه مى‏کنم و چون بعضى از کالاها تا آخر سال خمسى فروخته نمى‏شود، آیا پرداخت خمس آن در آخر سال و قبل از فروش واجب است یا اینکه باید بعد از فروش، خمس آنها پرداخت شود؟ اگر خمس کالا را بدهم و سپس آن را بفروشم، چگونه باید در سال آینده محاسبه کنم؟ و اگر آن را به فروش نرسانم و قیمت آن تغییر کند، چه حکمى دارد؟
جواب: کالائى که تا سر سال فروخته نشده و مشترى براى خرید آن پیدا نشده است، در حال حاضر پرداخت خمس افزایش قیمت آن واجب نیست بلکه سود حاصل از فروش آن در آینده از سود سال فروش محسوب مى‏شود، ولى کالائى که افزایش قیمت پیدا کرده و کسى هست که در طول سال آن را بخرد، ولى شما براى اینکه سود بیشترى ببرید، آن را تا پایان سال نفروخته‏اید، باید با رسیدن سال خمسى، خمس افزایش قیمت آن را بپردازید، و در این صورت آن کالا به قیمتى که در سر سال خمسى ارزیابى شده و خمس افزایش قیمت آن پرداخت شده، در سال آینده استثناء مى‏شود.

سوال961: سه برادر، خانه سه طبقه‏اى خریدارى نموده و در یک طبقه ساکن شده و دو طبقه دیگر را اجاره، داده‏اند. آیا به دو طبقه مورد اجاره خمس تعلق مى‏گیرد یا خیر؟ و آیا جزء مؤونه آنها محسوب مى‏شود؟
جواب: اگر خانه را از محل درآمد سالانه شان براى سکونت تهیه نموده‏اند و فعلا به خاطر نیاز به مخارج زندگى اجاره داده‏اند، به آن خمس تعلق نمى‏گیرد، ولى اگر بعضى طبقات آن را به قصد اجاره دادن ساخته یا تهیه کرده‏اند تا اجاره آن را صرف هزینه‏هاى زندگى کنند، آن مقدار از خانه حکم سرمایه را دارد، که خمس دارد.

سوال962: شخصى مالک مقدارى گندم بوده که خمس آن را پرداخت نموده و هنگام برداشت محصول جدید، همان گندم مخمس را مصرف مى‏کرده و به جاى آن گندم جدید مى‏گذاشته و چندین سال به همین ترتیب عمل نموده است، آیا به گندمى که به جاى گندم مصرف شده مى‏گذاشته، خمس تعلق مى‏گیرد؟ و در صورت تعلق خمس، آیا همه آن خمس دارد؟
جواب: گندمى را که خمس آن را پرداخته، اگر مصرف کند، نمى‏تواند معادل آن از گندم جدید را از خمس استثنا کند. بنابراین آنچه را که از گندم جدید مصرف مؤونه سال خود کرده، خمس ندارد، و آنچه که از آن تا سر سال خمسى باقى مانده، خمس دارد.

سوال963: من به توفیق خداوند هر سال خمس اموالم را مى‏پردازم، ولى در طى سالهائى که اقدام به محاسبه خمس اموالم کرده‏ام، همیشه در حساب آنها شک داشته‏ام، این شک چه حکمى دارد؟ آیا واجب است امسال همه اموال نقد خود را حساب کنم یا اینکه به شک در این مسأله اعتنا نمى‏شود؟
جواب: اگر در صحت حساب خمس منفعت کسب سالهاى گذشته شک داشته باشید، به آن اعتنا نمى‏شود و پرداخت مجدد خمس بر شما واجب نیست. ولى اگر در منفعت کسب شک داشته باشید که آیا جزء منفعت کسب سالهاى قبل است که خمس آن پرداخت شده، یا جزء منفعت کسب امسال است که خمس آن داده نشده، بر شما واجب است که احتیاطا خمس آن را بپردازید، مگر اینکه احراز کنید که خمس آن را قبلا پرداخته‏اید.

سوال964: اگر مثلا فرشى را با مال مخمس به قیمت ده هزار تومان بخرم و بعد از مدتى آن را به پانزده هزار تومان بفروشم، آیا پنج هزار تومان اضافه بر مال مخمس، جزء منعفت کسب محسوب مى‏شود و خمس به آن تعلق مى‏گیرد؟
جواب: اگر آن را به قصد فروش خریده‏اید، آن مقدارى که بیشتر از قیمت خرید است، جزء منفعت کسب محسوب مى‏شود و در زائد بر مؤونه سال، خمس واجب‏است.

سوال965: آیا کسى که براى هر یک از درآمدهاى خود سال خمس جداگانه‏اى قرارداده، جایز است خمس سودى را که سر سال خمسى آن رسیده، از سودهاى دیگرى که سال بر آنها نگذشته است، بپردازد؟ در صورتى که بداند این درآمدها به طور کامل تا پایان سال باقى مى‏مانند و چیزى از آنها صرف مؤونه نمى‏شود، چه حکمى دارد؟
جواب: هرگاه بخواهد خمس منفعت یک کسب را از درآمد کسب دیگر بپردازد، باید خمس مبلغ پرداختى را نیز بپردازد و درآمدهائى که چیزى از آن به مصرف هزینه‏هاى زندگى نمى‏رسد، مخیر است بین اینکه خمس آن را هنگام حصول آن بپردازد یا تا رسیدن سال خمسى، صبر کند.

سوال966: شخصى مالک ساختمان دو طبقه‏اى است، و خودش در طبقه بالا سکونت دارد و طبقه پایین را به شخص دیگرى داده است و به علت بدهکارى مبلغى از او قرض گرفته بدون اینکه اجاره‏اى بگیرد، آیا به این مبلغ خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: واگذارى استفاده مجانى از خانه به کسى به خاطر اینکه مالى از او قرض گرفته است، وجه شرعى ندارد، و به هر حال مالى که قرض گرفته است، خمس ندارد.

سوال967: مکانى را براى معاینه پزشکى بیماران از اداره اوقاف و متولى وقف به مبلغ معینى در هر ماه اجاره کرده‏ام و مبلغى پول هم به عنوان پذیره از من گرفته‏اند، با توجه به اینکه در حال حاضر این پول از ملک من خارج شده و هیچگاه مالک آن نخواهم شد، آیا خمس به آن تعلق مى‏گیرد؟
جواب: اگر پرداخت این مبلغ در حکم قیمت انتقال سرقفلى باشد و از منفعت کسب باشد، واجب است که خمس آن پرداخت شود.

سوال968: شخصى براى احیاى زمین موات جهت کاشت درختان میوه به امید استفاده از حاصل آن اقدام به حفر چاه عمیق نموده است، با توجه به اینکه این درختان بعد از چند سال دیگر ثمر مى‏دهند و هزینه زیادى هم دارند، این شخص مبلغى بیش از یک میلیون تومان صرف آن نموده است. وى تاکنون حساب سال نداشته، ولى در حال حاضر که تصمیم گرفته براى اداى خمس، اموالش را حساب کند، مى‏بیند که قیمت چاه و زمین و باغ بر اثر تورم، معادل چندین برابر هزینه اولیه شده است، بنابراین اگر مکلّف به پرداخت خمس قیمت فعلى آنها شود، توانائى آن را ندارد و اگر مکلّف به دادن خمس از عین زمین و باغ و غیر آن شود، در مضیقه و سختى مى‏افتد، زیرا خود را به زحمت انداخته و به امید استفاده از ثمرات آن براى تأمین مخارج زندگى خود و خانواده‏اش متحمل هزینه‏ها و مشکلاتى شده است، تکلیف او نسبت به خمس اموالش چیست؟ چگونه خمس خود را حساب کند تا به راحتى بتواند آن را بپردازد؟
جواب: زمین مواتى را که به قصد تبدیل آن به باغ میوه احیاء نمود، بعد از کم کردن مخارج احیاى آن، خمس دارد، و مخیر است که خمس زمین را از عین آن بدهد و یا از قیمت فعلى آن. و همچنین چاه، لوله آب، پمپ آب، نهالها و کاشت و پرورش آن و مانند آن، به قیمت عادلانه فعلى خمس دارد، و اگر پرداخت یکباره خمس براى او مقدور نیست، مى‏تواند بعد از دستگردان با یکى از وکلاى ما، آن را به تدریج و به نحوى که برایش از لحاظ مقدار و مدت ممکن است، بپردازد.

سوال969: شخصى حساب سال براى خمس نداشته و اکنون تصمیم گرفته است که حساب سال داشته باشد، وى که از ابتداى ازدواج تا به حال بدهکار بوده است، خمس خود را چگونه محاسبه کند؟
جواب: اگر از گذشته تا به حال درآمدى بیشتر از مخارج زندگى نداشته، نسبت به گذشته چیزى بر عهده او نیست.

سوال970: منافع و محصولات زمین و اموال موقوفه، از جهت خمس و زکات چه حکمى دارد؟
جواب: اعیان موقوفه مطلقا خمس ندارد، حتى اگر وقف خاص باشد، ثمره و نماء آن هم مطلقا خمس ندارد، و به نماء وقف عام قبل از قبض توسط موقوف علیه زکات تعلق نمى‏گیرد، ولى بعد از قبض، پرداخت زکات آنچه از نماء وقف که قبض شده، در صورتى که واجد شرائط وجوب زکات باشد، واجب است، و در نماء وقف خاص هم اگر سهم هر یک از موقوف علیه به حد نصاب برسد، زکات واجب‏است.

سوال971: آیا سهم سادات «کثر هم الله تعالى» و سهم امام «علیه‏السلام» به منفعت کسب کودکان تعلق مى‏گیرد؟
جواب: بنابر احتیاط بر آنان واجب است که بعد از رسیدن به سن بلوغ خمس منفعت کسب خود را که قبل از بلوغ به دست آورده‏اند و تا زمان بلوغ بر ملک ایشان باقى مانده است، بپردازند.

سوال972: آیا به ابزارى که در کار و کسب استفاده مى‏شود، خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: ابزار و آلات کسب، حکم سرمایه را دارد که اگر از درآمد کسب تهیه شود، خمس دارد.

سوال973: چند سال قبل مبلغى را جهت ثبت نام براى رفتن به حج به بانک واریز کردیم، ولى تاکنون موفق به تشرف نشده‏ایم و نمى‏دانیم که آیا خمس آن را پرداخته‏ایم یا خیر، آیا در حال حاضر پرداخت خمس آن واجب است؟ آیا پولى که براى ثبت نام حج پرداخته مى‏شود و چند سال بر آن مى‏گذرد، خمس دارد یا خیر؟
جواب: مبلغى که براى ثبت نام حج پرداخت مى‏شود، اگر به عنوان قیمت یا اجرت سفر حج بر اساس قرارداد منعقده با سازمان حج و زیارت باشد و از منفعت کسب همان سال شما باشد، و ثبت نام کننده با آن ولو پس از چند سال به حج برود، خمس ندارد.

سوال974: کارمندانى که سر سال خمسى آنها در پایان ماه اسفند است و حقوق خود را پنج روز زودتر از سر سال خمسى مى‏گیرند تا در ماه اول سال جدید مصرف کنند، آیا پرداخت خمس آن واجب است؟
جواب: اگر حقوقى را که قبل از پایان سال دریافت مى‏کنند تا آخر سال خمسى در مؤونه مصرف نکنند، پرداخت خمس آن واجب است.

سوال975: بسیارى از دانشجویان براى حل مشکلات غیرقابل پیش بینى خود در هزینه‏هاى زندگى صرفه‏جوئى مى‏کنند و در نتیجه مبلغ قابل توجهى از کمک هزینه تحصیلى که به آنها پرداخت مى‏گردد، جمع مى‏شود، سؤال این است که با توجه به این که این مبلغ از طریق صرفه جوئى در پولى که وزارت آموزش عالى به آنها مى‏پردازد، جمع مى‏شود، آیا به آن خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: کمک هزینه تحصیلى خمس ندارد.

  • yalda solimani

سرمایه‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی