احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

احکام تقلید
مسأله ۱ ـ شخص مسلمان باید عقیده‌اش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمی‌تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به‌صرف اینکه او گفته است قبول کند. ولی چنانچه شخص به عقاید حقّه اسلام یقین داشته باشد، و آنها را اظهار نماید ـ هرچند از روی بصیرت نباشد ـ آن شخص مسلمان و مؤمن است، و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری می‌شود.
و اما در احکام دین ـ در غیر ضروریات و قطعیات ـ باید شخص یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است.
مثلاً: اگر گروهی از مجتهدین عملی را حرام می‏دانند، و گروه دیگر می‏‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد.
و اگر عملی را بعضی واجب، و بعضی مستحب می‌دانند، آن را بجا آورد.
پس کسانی که مجتهد نیستند، و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

شطرنج‏

شنبه, ۱۳ دی ۱۳۹۳، ۰۶:۱۱ ب.ظ


شطرنج و آلات قمار
 

شطرنج‏

سوال 1116: با توجه به اینکه در بیشتر مدارس بازى با شطرنج رواج دارد آیا بازى با آن و برگزارى دوره‏هاى آموزشى آن جایز است؟
جواب: اگر به نظر مکلّف، شطرنج در حال حاضر از آلات قمار محسوب نشود در این صورت بازى با آن بدون شرطبندى اشکال ندارد.

سوال 1117: بازى با وسایل سرگرمى از جمله پاسور چه حکمى دارد؟ و آیا بازى با آنها براى سرگرمى و بدون شرطبندى جایز است؟
جواب: بازى با چیزى که عرفا از آلات قمار محسوب مى‏شود، مطلقا حرام است هر چند براى سرگرمى و بدون شرطبندى باشد.

سوال 1118: شطرنج در موارد زیر چه حکمى دارد؟
1 - ساخت و خرید و فروش آن
2 - بازى شطرنج با شرطبندى و بدون آن
3 - ایجاد مراکزى در محافل عمومى و غیر آن براى آموزش شطرنج و بازى با آن وتشویق مردم به آن‏
جواب: اگر مکلّف تشخیص دهد که در حال حاضر شطرنج از آلات قمار محسوب نمى‏شود، ساخت و خرید و فروش و بازى با آن بدون شرطبندى، اشکال ندارد، همچنین با فرض مذکور، آموزش آن هم بدون اشکال است.

سوال 1119: آیا از تأیید برگزارى مسابقات شطرنج توسط مدیریت آموزش ریاضى معلوم مى‏شود که شطرنج جزء آلات قمار نیست؟ و آیا جایز است مکلّف به آن اعتماد کند؟
جواب: معیار در تعیین موضوعات احکام، تشخیص خود مکلّف و یا اقامه دلیل شرعى بر آن نزد خود اوست.

سوال 1120: بازى با آلاتى مثل شطرنج و بیلیارد با کفار در کشورهاى خارجى چه حکمى دارد؟ مصرف مال براى استفاده از این آلات بدون شرطبندى چه حکمى دارد؟
جواب: حکم بازى با شطرنج و آلات قمار در مسائل قبلى بیان شد و در حکم مذکور فرقى بین بازى با آنها در کشورهاى اسلامى یا غیراسلامى و بین بازى با مسلمان یا کافر وجود ندارد و خرید و فروش آلات قمار و مصرف مال در این موارد هم جایز نیست.

آلات قمار
سوال 1121: آیا اگر افراد بدون شرطبندى و قصد قمار و بُرد و باخت و کسب درآمد بلکه فقط براى سرگرمى و مشغول بودن، مبادرت به بازى با ورق کنند، آن افراد مرتکب حرام شده‏اند؟ حضور در مجالس بازى با ورق براى تفریح چه حکمى دارد؟
جواب: بازى با ورقى که عرفا از آلات قمار محسوب مى‏شود، بطور مطلق حرام است و جایز نیست انسان با اختیار در مجلس قمار یا بازى با آلات قمار شرکت کند.

سوال 1122: آیا استفاده از ورق‏هاى پاسور در صورتى که براى بازیهاى فکرى محض که بدون شرطبندى بوده و متضمّن مفاهیم علمى و دینى باشند، جایز است؟ بازى با ورق‏هایى که با چیدن آنها به نحو خاصى، بعضى از شکلها مثل موتورسیکلت یا ماشین و مانند آن ایجاد مى‏شود و در عین حال استفاده از آنها براى شرط بندى و مسابقه هم ممکن است، چه حکمى دارد؟
جواب: بازى با ورق‏هایى که عرفا، آلات قمار محسوب مى‏شوند، مطلقا جائز نیست ولى بازى با ورق‏هایى که عرفا آلت قمار محسوب نمى‏شوند، بدون شرطبندى اشکال ندارد.
وبطور کلى بازى با هر چیزى که مکلّف تشخیص دهد از آلات قمار است و یا در آن شرطبندى شود، به هیچ وجه، جائز نیست.
وبازى با هر وسیله‏اى که جزء آلات قمار به حساب نیاید، بدون شرطبندى، اشکال ندارد.

سوال 1123: بازى باگردو و تخم‏مرغ و چیزهاى دیگرى که شرعا مالیّت دارند، چه حکمى دارد؟ آیا این بازیها براى کودکان جایز است؟
جواب: اگر بازى قمار و شرط بندى باشد، شرعا حرام است و طرف برنده، مالک چیزى که برده و از طرف مقابل گرفته است، نمى‏شود. ولى اگر بازى‏کنندگان غیربالغ باشند شرعا مکلّف نبوده و تکلیفى ندارند، هر چند که مالک چیزى که مى‏برند نمى‏شوند.

سوال 1124: آیا شرطبندى با پول یا غیر آن در بازى با غیر آلات قمار جایز است؟
جواب: شرطبندى در بازى جایز نیست هر چند بازى با غیر آلات قمار باشد.

سوال 1125: بازى با آلات قمار مانند پاسور و غیر آن از طریق کامپیوتر چه حکمى دارد؟
جواب: حکم بازى با آلات قمار را دارد.

سوال 1126: بازى با «أنو» و «الکیرم» چه حکمى دارد؟
جواب: اگر به نظر عرف از آلات قمار محسوب شوند، بازى با آنها جایز نیست هر چند بدون شرطبندى باشد.

سوال 1127: اگر بعضى از وسیله‏هاى بازى در شهرى از آلات قمار محسوب شوند ولى در شهر دیگرى از آلات قمار محسوب نشوند، آیا بازى با آنها جایز است؟
جواب: باید عرف هر دو مکان رعایت شود به این معنى که اگر آن وسیله‏ها در یکى از دو شهر از آلات قمار محسوب شوند و در گذشته هم در هر دو مکان از آلات قمار بوده‏اند، در حال حاضر هم بازى با آنها حرام است.
  • yalda solimani

شطرنج‏

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی