کفاره روزه و مقدار آن
پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۰۴ ب.ظ
کفاره روزه و مقدار آن |
سوال 801: آیا دادن پول یک مد طعام به فقیر تا با آن غذائى براى خودش بخرد، کافى است؟ جواب: اگر اطمینان داشته باشد که فقیر به وکالت از او طعام خریده و سپس آن را به عنوان کفاره قبول مىکند، اشکال ندارد. |
سوال 802: اگر شخصى وکیل در غذا دادن به
عدهاى از مساکین شود، آیا مىتواند اُجرت کار و پختن غذا را از اموالى که
به عنوان کفاره به او داده شده است، بردارد؟ جواب: مطالبه اجرت کار و پخت غذا براى وى جایز است، ولى نمىتواند آن را بابت کفاره حساب نماید و یا از اموالى که باید به عنوان کفاره به فقرا داده شود، بردارد. |
سوال 803: زنى به علت باردارى و نزدیکى وقت
زایمان، نمىتواند روزه بگیرد و مىداند که باید آنها را بعد از زایمان و
قبل از ماه رمضان آینده قضا نماید، اگر به طور عمدى یا غیرعمدى تا چند سال
روزه نگیرد، آیا فقط کفاره همان سال بر او واجب است یا آنکه کفاره تمام
سالهائى که روزه را به تأخیر انداخته، واجب است؟ جواب: فدیه تأخیر قضاى روزه ماه رمضان هر چند به مدت چند سال هم به تأخیر افتاده باشد، یکبار واجب است و آن عبارت است از یک مد طعام براى هر روزى، و فدیه هم زمانى واجب مىشود که تأخیر قضاى روزه ماه رمضان تا ماه رمضان دیگر بر اثر سهل انگارى و بدون عذر شرعى باشد، ولى اگر به خاطر عذرى باشد که شرعا مانع صحت روزه است، فدیهاى ندارد. |
سوال 804: زنى به علت بیمارى از روزه گرفتن
معذور است و قادر بر قضا کردن آنها تا ماه رمضان سال آینده هم نیست، در این
صورت آیا کفاره بر او واجب است یا بر شوهرش؟ جواب: اگر افطار روزه ماه رمضان از جهت بیمارى و تأخیر قضاى آن هم از جهت ادامه بیمارى بوده است، براى هر روز یک مدطعام به عنوان فدیه بر خود زن واجب است و چیزى بر عهده شوهرش نیست. |
سوال 805: شخصى ده روز روزه بر عهده دارد و
در روز بیستم شعبان شروع به روزه گرفتن مىکند، آیا در این صورت مىتواند
عمدا روزه خود را قبل یا بعد از زوال، افطار کند؟ در صورتى که قبل یا بعد
از زوال افطار نماید، چه مقدار کفاره دارد؟ جواب: در فرض مذکور افطار عمدى براى او جایز نیست و اگر عمدا افطار کند، در صورتى که قبل از زوال باشد، کفارهاى بر او واجب نیست و اگر بعد از زوال باشد، کفاره بر او واجب است که عبارت است از غذا دادن به ده مسکین، و در صورت عدم تمکّن، واجب است سه روز روزه بگیرد. |
سوال 806: زنى در دو سال متوالى در ماه مبارک
رمضان حامله بوده و قدرت روزه گرفتن در آن ایام را نداشته است، ولى در حال
حاضر توانائى روزه گرفتن را دارد، حکم او چیست؟ آیا کفاره جمع بر او و اجب
است یا فقط قضاى آن را باید به جا آورد؟ تأخیر او در قضاى روزه چه حکمى
دارد؟ جواب: اگر بر اثر عذر شرعى روزه ماه رمضان را نگرفته، فقط قضا بر او واجب است، و اگر عذر او در خوردن روزه خوف از ضرر روزه بر جنین یا کودکش بوده، باید علاوه بر قضا، براى هر روز یک مد طعام به عنوان فدیه بپردازد، و اگر قضا را بعد از ماه رمضان تا ماه رمضان سال بعد، بدون عذر شرعى به تأخیر انداخته، فدیه دیگرى هم بر او واجب است یعنى باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد. |
سوال 807: آیا رعایت ترتیب بین قضا و کفاره، در کفاره روزه واجب است یا خیر؟ جواب: واجب نیست. |