احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

احکام تقلید
مسأله ۱ ـ شخص مسلمان باید عقیده‌اش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمی‌تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به‌صرف اینکه او گفته است قبول کند. ولی چنانچه شخص به عقاید حقّه اسلام یقین داشته باشد، و آنها را اظهار نماید ـ هرچند از روی بصیرت نباشد ـ آن شخص مسلمان و مؤمن است، و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری می‌شود.
و اما در احکام دین ـ در غیر ضروریات و قطعیات ـ باید شخص یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است.
مثلاً: اگر گروهی از مجتهدین عملی را حرام می‏دانند، و گروه دیگر می‏‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد.
و اگر عملی را بعضی واجب، و بعضی مستحب می‌دانند، آن را بجا آورد.
پس کسانی که مجتهد نیستند، و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

مصرف دخانیات و مواد مخدّر

سه شنبه, ۱۶ دی ۱۳۹۳، ۰۴:۳۰ ب.ظ


 

مصرف دخانیات و مواد مخدّر

سوال 1398: استعمال دخانیات در اداره هاى دولتى و اماکن عمومى چه حکمى دارد؟
جواب: اگر بر خلاف مقرّرات داخلى ادارات و اماکن عمومى باشد و یا موجب اذیت و ناراحتى دیگران و یا ضرر رساندن به آنان شود، جایز نیست.

سوال 1399: برادر من معتاد به مواد مخدّر است و قاچاقچى مواد مخدّر نیز هست، آیا بر من واجب است او را به مقامات رسمى مربوطه معرفى کنم تا از کار او جلوگیرى کنند؟
جواب: بر شما نهى از منکر واجب است و باید او را در ترک اعتیاد یارى کنید و همچنین او را از قاچاق و فروش و توزیع مواد مخدّر منع نمایید و اگر اعلام وضعیت او به مقامات مربوطه، به او در این باره کمک کرده یا مقدمّه نهى از منکر محسوب شود واجب است اعلام نمائید.

سوال 1400: آیا استعمال انفیه جایز است؟ اعتیاد به آن چه حکمى دارد؟
جواب: اگر ضرر قابل ملاحظه‏اى داشته باشد استعمال و اعتیاد به آن جایز نیست.

سوال 1401: خرید وفروش و استعمال تنباکو چه حکمى دارد؟
جواب: خرید وفروش واستعمال تنباکو فى نفسه اشکال ندارد ولى اگر ضرر قابل ملاحظه‏اى براى شخص داشته باشد، استعمال و خرید و فروش آن جایز نیست.

سوال 1402: آیا حشیش پاک است؟ و آیا استعمال آن حرام است؟
جواب: حشیش پاک است ولى استعمال آن حرام مى‏باشد.

سوال 1403: استعمال مواد مخدّر از قبیل حشیش، تریاک، هروئین، مورفین، مارى جوانا و ... بصورت خوردن ، نوشیدن، کشیدن، تزریق و یا شیاف، چه حکمى دارد؟ خرید و فروش و سایر راههاى کسب درآمد با آن مثل حمل و نقل و نگهدارى و قاچاق آنها چه حکمى دارد؟
جواب: استعمال مواد مخدر و استفاده از آنها با توجه به آثار سوءشان از قبیل ضررهاى شخصى و اجتماعى قابل ملاحظه‏اى که براستعمال آنها مترتّب مى‏شود، حرام است و به همین دلیل کسب درآمد با آنها از طریق حمل ونقل و نگهدارى و خرید و فروش و غیر آن هم حرام است.

سوال 1404: آیا معالجه و درمان بیمارى بااستعمال مواد مخدّر جایز است؟ و بر فرض جواز، آیا بطور مطلق جایز است یا فقط در صورتى جایز است که راه درمان منحصر به آن باشد؟
جواب: اگر درمان و معالجه به نحوى متوقف براستعمال مواد مخدّر باشد و این امر هم با تجویز پزشک مورد اطمینان صورت گیرد، اشکال ندارد.

سوال 1405: کاشت و پرورش گیاهانى از قبیل خشخاش، شاهدانه هندى ، کویحا و ... که از آنها تریاک، هروئین ، مورفین و حشیش و کوکائین گرفته مى‏شود چه حکمى دارد؟
جواب: کاشت و پرورش این نوع گیاهان که بر خلاف مقرّرات نظام جمهورى اسلامى مى‏باشد جایز نیست.

سوال 1406: آماده کردن و تهیه مواد مخدّر اعم از اینکه از مواد طبیعى باشند مثل مورفین، هروئین، حشیش و مارى جوانا، یا از مواد مصنوعى مثل I.S.D و غیر آن چه حکمى دارد؟
جواب: جایز نیست.

سوال 1407: آیا استعمال تنباکوئى که بعضى از انواع خمر را بر روى آن پاشیده‏اند جایز است؟ و آیا استنشاق دود آن جایز است؟
جواب: اگر مصرف آن تنباکو از نظر عرف، استعمال خمر محسوب نشود و باعث مستى و وارد شدن ضرر قابل ملاحظه‏اى نگردد اشکال ندارد، هر چند احوط ترک آن است.

سوال 1408: آیا شروع به استعمال دخانیات حرام است؟ اگر فرد معتاد مصرف دخانیات را به مدّت چند هفته یا بیشتر ترک کند آیا حرام است که دوباره به استعمال آن بپردازد؟
جواب: حکم با اختلاف مراتب ضررى که بر استعمال دخانیات مترتب مى‏شود، متفاوت مى گردد و به طور کلى استعمال دخانیات اگر به مقدارى باشد که موجب ضرر قابل ملاحظه‏اى براى بدن باشد، جایز نیست و اگر شخص مى‏داند که با شروع آن به این مرحله مى‏رسد نیز جایز نمى‏باشد.

سوال 1409: اموالى که حرمت عین آنها معلوم است مانند اموال حاصل از تجارت مواد مخّدر چه حکمى‏دارند؟ آیا در صورتى که مالک آنهارا نشناسیم، حکم اموال مجهول‏المالک را دارند؟ اگر اینگونه باشند، آیا تصرف در آنها با اجازه حاکم شرع یا وکیل عام او جایز است؟
جواب: اگر انسان علم به حرام بودن عین مالى که تحصیل کرده داشته باشد، در صورتى که مالک شرعى آن را هر چند در تعداد محصورى بشناسد، واجب است آنرا به او برگرداند، والاّ باید آن را از طرف مالک شرعى‏اش به فقرا صدقه بدهد و اگر مال حرام با مال حلال او مخلوط شده باشد و مقدار و مالک شرعى آن را نشناسد، واجب است خمس آنرا به متولى خمس بپردازد.

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی