احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

راههاى سه گانه: احتیاط، اجتهاد، تقلید

احکام تقلید

احکام تقلید
مسأله ۱ ـ شخص مسلمان باید عقیده‌اش به اصول دین از روی بصیرت باشد، و نمی‌تواند در اصول دین تقلید نماید، یعنی گفته کسی را که علم به آنها دارد به‌صرف اینکه او گفته است قبول کند. ولی چنانچه شخص به عقاید حقّه اسلام یقین داشته باشد، و آنها را اظهار نماید ـ هرچند از روی بصیرت نباشد ـ آن شخص مسلمان و مؤمن است، و همه احکام اسلام و ایمان بر او جاری می‌شود.
و اما در احکام دین ـ در غیر ضروریات و قطعیات ـ باید شخص یا مجتهد باشد که بتواند احکام را از روی دلیل به دست آورد، یا از مجتهد تقلید کند، یا از راه احتیاط طوری به وظیفه خود عمل نماید که یقین کند تکلیف خود را انجام داده است.
مثلاً: اگر گروهی از مجتهدین عملی را حرام می‏دانند، و گروه دیگر می‏‌گویند حرام نیست، آن عمل را انجام ندهد.
و اگر عملی را بعضی واجب، و بعضی مستحب می‌دانند، آن را بجا آورد.
پس کسانی که مجتهد نیستند، و نمی‌توانند به احتیاط عمل کنند، واجب است از مجتهد تقلید نمایند.

تبلیغات
Blog.ir بلاگ، رسانه متخصصین و اهل قلم، استفاده آسان از امکانات وبلاگ نویسی حرفه‌ای، در محیطی نوین، امن و پایدار bayanbox.ir صندوق بیان - تجربه‌ای متفاوت در نشر و نگهداری فایل‌ها، ۳ گیگا بایت فضای پیشرفته رایگان Bayan.ir - بیان، پیشرو در فناوری‌های فضای مجازی ایران
بایگانی
آخرین مطالب
پربیننده ترین مطالب
محبوب ترین مطالب
مطالب پربحث‌تر
آخرین نظرات
نویسندگان

هبه، هدیه، جایزه بانکى، مهر و ارث‏

پنجشنبه, ۱۱ دی ۱۳۹۳، ۱۲:۱۲ ب.ظ

 
هبه، هدیه، جایزه بانکى، مهر و ارث‏

سوال 851: آیا هبه و هدیه عید (عیدى) خمس دارد؟
جواب: هبه و هدیه خمس ندارد، هر چند احوط این است که اگر از مخارج سال زیاد بیاید، خمس آن پرداخت شود.

سوال852: آیا به جایزه‏هایى که توسط بانکها و صندوق‏هاى قرض الحسنه به افراد پرداخت مى‏شود، خمس تعلق مى‏گیرد یا خیر؟
جواب: خمس در جایزه‏ها و هدیه‏ها واجب نیست.

سوال853: آیا مبالغى که بنیاد شهید به خانواده‏هاى شهدا مى‏پردازد، به مازاد از مخارج سال آن، خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: چیزى که بنیاد شهید به خانواده‏هاى عزیز شهدا هدیه مى‏کند، خمس ندارد.

سوال854: آیا نفقه‏اى که شخصى از طرف پدر یا برادر یا یکى از اقوام دریافت مى‏کند، هدیه محسوب مى‏شود یا خیر؟ در صورتى که نفقه دهنده خمس اموال خود را نپردازد، آیا بر نفقه گیرنده پرداخت خمس آنچه که از او مى‏گیرد، واجب است؟
جواب: تحقق عنوان هبه و هدیه تابع قصدِ دهنده است و تا نفقه گیرنده یقین نداشته باشد که مالى که به او داده مى‏شود، متعلق خمس است، پرداخت خمس آن واجب نیست.

سوال855: به دخترم یک واحد مسکونى به عنوان جهیزیه عروسیش داده‏ام، آیا این واحد مسکونى خمس دارد؟
جواب: اگر هبه واحد مسکونى که به دخترتان بخشیده‏اید، عرفا مطابق شأن شما محسوب شود، و در بین سال خمسى بخشیده باشید، دادن خمس آن واجب نیست.

سوال856: آیا جایز است که انسان مالى را قبل از گذشت یک سال بر آن، به همسرش هدیه دهد، با آنکه مى‏داند وى آن مال را براى خرید خانه در آینده و یا مخارج ضرورى، ذخیره خواهد کرد؟
جواب: این کار جایز است و مالى که به همسرتان بخشیده‏اید، اگر به مقدارى باشد که عرفا مناسب شأن شما و افراد مانند شماست و بخشش صورى و به قصد فرار از خمس هم نباشد، خمس ندارد.

سوال857: زن و شوهرى براى اینکه خمس به اموال آنها تعلق نگیرد، قبل از رسیدن سال خمسى‏شان، اقدام به هدیه کردن سود سالانه خود به یکدیگر مى‏کنند، امیدواریم حکم خمس آنها را بیان فرمائید.
جواب: با این‏گونه بخشش که صورى و براى فرار از خمس است، خمسِ واجب از آنان ساقط نمى‏شود.

سوال858: شخصى براى رفتن به حج استحبابى مبلغى را به حساب سازمان حج واریز کرده، ولى قبل از تشرف به زیارت خانه خدا، فوت نموده است، این مبلغ چه حکمى دارد؟ آیا مصرف کردن آن در نیابت از حج میت واجب است؟ آیا خمس به آن تعلق مى‏گیرد؟
جواب: فیش حج که در قبال مبلغى که به حساب سازمان حج واریز کرده، دریافت نموده، به قیمت فعلى‏اش از ترکه میت محسوب مى‏شود، و میت اگر حج برذمه ندارد و وصیت به حج هم نکرده، صرف آن در حج نیابى براى میت واجب نیست، و پرداخت خمس مبلغ پرداختى بابت آن فیش اگر از پولى که خمس به آن تعلق گرفته ولى پرداخت نشده‏باشد، در فرض سؤال واجب است.

سوال859: باغ پدرى از طریق بخشش یا ارث به پسرش منتقل شده است، آن باغ هنگام هدیه یا انتقال به او بابت ارث، قیمت زیادى نداشت، ولى در حال حاضر قیمت آن هنگام فروش با قیمت قبلى آن تفاوت زیادى کرده است، آیا به آن مقدار زیادى که بر اثر افزایش قیمت حاصل شده، خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: ارث و هبه و پول فروش آنها خمس ندارد، هر چند قیمت آنها افزایش یافته باشد، مگر اینکه نگهدارى آن به قصد تجارت و زیاد شدن قیمت باشد.

سوال860: اداره بیمه مبلغى را بابت هزینه درمان به من بدهکار است و مقرر شده که در همین روزها به من پرداخت شود، آیا به این مبلغ خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: خمس ندارد.

سوال861: آیا به پولى که از حقوق ماهیانه‏ام براى خرید لوازم ازدواج در آینده، پس انداز مى‏کنم، خمس تعلق مى‏گیرد؟
جواب: اگر عین پولى را که بابت حقوق ماهیانه مى‏گیرید، پس انداز مى‏کنید، باید سر سال خمس آن پرداخت شود، مگر آنکه بخواهید در خلال دو سه ماه آینده صرف خرید لوازم ضرورى ازدواج نمائید و با پرداخت خمس آن نتوانید باقیمانده لوازم مورد حاجت را تهیه کنید.

سوال862: در کتاب «تحریر الوسیله» آمده است که مهریه زن خمس ندارد و فرقى بین مهریه مدت دار و بدون مدت گذاشته نشده است، امیدواریم آن را توضیح فرمائید.
جواب: در عدم وجوب خمس مهریه فرقى بین مهریه مدت دار و بدون مدت و بین پول نقد و کالا وجود ندارد.

سوال863: دولت در ایام عید به کارمندان خود اجناسى را به عنوان عیدى داده که مقدارى از آن تا سر سال باقى مانده است. با توجه به اینکه عیدى کارمندان خمس ندارد، ولى چون ما در برابر این اجناس مقدارى پول پرداخت کرده‏ایم، لذا آنچه به ما داده مى‏شود هدیه به معناى دقیق آن نیست، بلکه با قیمت کمترى در برابر عوض داده شده است، آیا خمس آن مقدار از کالا که در برابر آن پول پرداخت شده، باید داده شود؟ یا اینکه باید قیمت واقعى آن در بازار آزاد محاسبه و خمس آن پرداخت شود؟ و یا چون عیدى است، هیچگونه خمسى ندارد؟
جواب: در فرض مذکور نظر به اینکه قسمتى از اجناس در واقع از سوى دولت مجانى به کارمند داده مى‏شود و در برابر قسمتى پول دریافت مى‏کنند، فلذا از کالاى باقیمانده به نسبت مقدارى که پول در برابر آن پرداخت نموده‏اید، واجب است که خمس عین اجناس باقیمانده یا قیمت فعلى آن را بپردازید.

سوال864: شخصى فوت نموده و هنگام حیات، خمسى را که بر ذمه‏اش بوده در دفتر خود یادداشت کرده و تصمیم به پرداخت آن داشته است، در حال حاضر بعد از فوت وى همه افراد خانواده او به استثناى یکى از دخترانش از پرداخت خمس خوددارى کرده و در ترکه متوفّى براى مخارج خود و میت و غیر آن، تصرف مى‏کنند، خواهشمندیم نظر خود را در رابطه با مسائل زیر بیان فرمائید:
1 - تصرف در اموال منقول و غیرمنقول متوفّى توسط داماد یا یکى از ورّاث او، چه حکمى دارد؟
2 - غذا خوردن داماد یا یکى از ورثه در خانه او چه حکمى دارد؟
3 - تصرفات قبلى این افراد در اموال میت و غذا خوردن آنها در خانه متوفّى چه حکمى دارد؟
جواب: اگر میّت وصیت کند که مقدارى از دارائى او به عنوان خمس پرداخت شود یا ورثه یقین پیدا کنند که وى مقدارى خمس بدهکار است، تا وصیت میت و یا خمسى را که بر عهده دارد از ما ترک او ادا نکنند، نمى‏توانند در ترکه او تصرف نمایند، و تصرفات آنان قبل از عمل به وصیت وى یا پرداخت دین او، نسبت به مقدار وصیت یادین در حکم غصب است و نسبت به تصرفات قبلى نیز ضامن هستند.

 

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی